Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Pienet ampumaradat tärkeitä reserviläisille

Reserviläisliitto tiedottaa

Pienet ampumaradat tärkeitä reserviläisille

Julkaistu: 17.08.2013 klo 10:00
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg on huolissaan pienten, vapaaehtoisvoimin ylläpidettävien ampumaratojen tulevaisuudesta. Reserviläisten paljon käyttämien ratojen kohtalon ratkaisee uusi ampumaratalaki, joka on tulossa eduskuntakäsittelyyn syksyllä.

- Pieniä, paikallisia ampumaratoja pitää voida jatkossa perustaa ja ylläpitää ilman raskasta lupamenettelyä. On myös tärkeää, että näillä radoilla voidaan harjoitella viikoittain. Olemmekin esittäneet pienen ampumaradan laukauskatoksi 50.000 laukausta per vuosi.

Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen suuren koon johdosta niihin sijoitetut reserviläiset joutuvat ylläpitämään omia ampumataitojaan pitkälti itse. Ampumaharjoittelu on mahdollista mm. Reserviläisliiton paikallisyhdistyksissä, joista monilla on oma, pieni ja kevytrakenteinen ampumarata. Näitä ratoja tarvitaan myös jatkossa.

- Niin kauan kun puolustuksemme nojaa suureen reserviin, josta kootaan mittavat sodan ajan joukot, ei näiden joukkojen ampumataitojen ylläpito ole mahdollista vain Puolustusvoimien toimenpitein. Tarvitaan reserviläisten omaehtoista ammunnan harrastusta.

Pieniä ratoja paljon

Suomessa on yli 600 ampumarataa, joista valtaosa on pieniä, paikallisia ratoja. Näitä, usein metsästäjien, urheiluampujien ja reserviläisten yhteiskäytössä olevia ampumaratoja ylläpidetään talkoovoimin ja minimibudjetein.

- Mikäli pienetkin ampumaradat joutuvat raskaan ympäristölupamenettelyn piiriin, sulkeutuvat monet radat tulevien vuosien ja vuosikymmenten aikana. Näin on valitettavasti tapahtunut jo nyt monella paikkakunnalla.

Reserviläisliiton ampumamestaruuskisojen avajaisissa puhunut Olli Nyberg korosti, että jokainen sulkeutuva ampumarata heikentää reserviläisten mahdollisuuksia ylläpitää omia ampumataitojaan.

Reserviläisliiton ampumamestaruuskisat ovat parhaillaan käynnissä Satakunnan Lennoston radoilla Lempäälässä. Paikalla on noin 250 reserviläisampujaa eri puolilta Suomen. Viikonlopun aikana tehdään yli 600 ampumasuoritusta.

Lisätietoja asiasta antaa toiminnanjohtaja Olli Nyberg, puh 0400 640 755 tai s-posti olli.nyberg@reservilaisliitto.fi.

Suomen suurin maanpuolustusjärjestö

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 354 paikallista jäsenyhdistystä ja 18 maakunnallista piiriä. Henkilöjäseniä liitolla on yli 36.000, joista valtaosa on asepalveluksen suorittaneita henkilöitä.

Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja erilainen koulutus. Reserviläisiitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista noin puolet on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.