Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Perusopetuksen laatukriteereiden käyttöönottoon yli 3 miljoonaa euroa

Perusopetuksen laatukriteereiden käyttöönottoon yli 3 miljoonaa euroa

Julkaistu: 01.03.2010 klo 15:15
Julkaisija: Opetusministeriö

Opetusministeriö on jakanut opetuksen järjestäjille perusopetuksen laatukriteereiden käyttöönottoon valtion erityisavustusta yhteensä 3 276 000 euroa. Rahoitusta myönnettiin hakemusten perusteella 128 opetuksen järjestäjälle, joista yksityisiä oli kaksi.

Perusopetuksen laatukriteereiden tavoitteena on opetuksen korkean laadun ja monipuolisen tarjonnan turvaaminen sekä opetuksellisten ja sivistyksellisten perusoikeuksien takaaminen lapsille ja nuorille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta.

Perusopetuksen laatukriteerit on työkalu, jonka avulla voidaan tuottaa paikallisen tason tietoa perusopetuksen rakenteellisesta ja toiminnallisesta laadusta. Laatukriteerit on ohjauksen väline, jonka avulla pyritään ohjaamaan perusopetuksen järjestämistä koskevia päätöksiä. Laatukriteerit määrittelevät osaltaan, millä perusteilla toimintaa voidaan analysoida ja millaisena toiminnan odotetaan toteutuvan, jotta se palvelisi toiminnalle asetettuja tavoitteita.

Perusopetuksen laatukriteereiden käyttöönottoa tuetaan myös valtakunnallisen opetushenkilöstön ammattitaitoa parantavan Osaava-ohjelman avulla. Valtion aluehallintovirastot (AVIt) ovat julistaneet opetuksen järjestäjien haettavaksi valtion erityisavustusta opetustoimen henkilöstön henkilöstökoulutuksen kehittämiseksi vuosille 2010 - 2011. Hakuaika päättyy 31.3.2010.

- opetusneuvos Merja Lehtonen, puh. 09-160 77355
- opetusneuvos Jari Rajanen, puh. 09-160 77463

http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/koulutuspolitiikka/Hankkeet/pop/liitteet/Laatukriteerit_2010.pdf (pdf)