Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Partioviikko käyntiin Omenapuun esikouluryhmässä

Uudenmaan Partiopiiri ry

Partioviikko käyntiin Omenapuun esikouluryhmässä

Julkaistu: 19.04.2016 klo 10:18
Julkaisija: Uudenmaan Partiopiiri ry

Mäntsäläläinen päiväkoti Omenapuu osallistuu esikoulujen partioviikkoon jo toista kertaa. Kultakaislat-ryhmässä on yhteensä kolmetoista lasta, joista osa on viisivuotiaita viskareita. Eskareiden partioviikon materiaalia hyödynnetään päiväkodin arjessa tällä ja ensi viikolla.

Mäntsälän Metsäkäpyjen perhepartioryhmä Tikrujen akela Jaana "Jasu" Hopeakoski oli vetämässä lapsille partio-ohjelmaa heti viikon aluksi maanantaiaamuna. Lähimetsä kutsui retkelle, jossa Kultakaislat pääsivät partiotekemisen makuun. Jokaiselle keksittiin partionimi, erilaisiin partiossa käytettäviin varusteisiin ja tavaroihin tutustuttiin Kimin koe -leikin avulla. Masa mato ja Olipa kerran itikka -leikit eivät olleet lapsille ennestään tuttuja ja niitä leikittiin mielellään. Päiväkotiryhmässä oli juuri opeteltu äänenkäyttöä ja siihen liittyviä tapoja. Partiossa olennaista ovat huudot ja lapsista oli hauskaa harjoitella eri huutoja. Paras taisi olla kohta ajankohtainen Uuuuuuu-simaa -huuto! Myös puunkaato oli hauska leikki, vaikka puuta ei saatukaan kaatumaan vaikka vahvalla porukalla kiskottiin. "Tykkäsin kun saatiin kaataa puuta!", kommentoi puussa kiinni oleva Nooa puunkaatoleikkiä.

Aamupäivän aikana tehtiin myös sudenpentujen ohjelmasta aktiviteetti ”Ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia mutta samanarvoisia”. Siinä jokainen sai valita itselleen perunan. Perunoille keksittiin nimet ja kerrottiin niiden ominaisuuksista. Leikin yhteydessä juteltiin myös sisupartiolaisista eli partiolaisista joilla on joku rajoite tai vamma. Lopuksi perunat etsivät itselleen perunakaverin ja ketään ei tietenkään jätetty yksin. Perunat innostivat lapset vapaaseen leikkiin ja retken lopuksi eskarilaiset rakensivat perunoille majoja, liukumäkiä ja ties kuinka mielikuvituksellisia taloja. "Perunalla leikkiminen oli parasta ja kun sitä perunaa sai maistaa. Se oli hyvää!", kertoi puoli perunaa rouskuttanut Niilo.

Eskarilaisten retki päättyi tietenkin partiolaisten sisaruspiiriin. ”Taidanpa kaivaa vanhan partiohuivini esiin”, innostui ryhmässä TET-harjoittelussa ollut kahdeksasluokkalainen Millakin.

Esikoululaisten partioviikossa on Uudenmaan Partiopiirin alueella mukana 126 esikoulua eli 2600 eskarilaista. Monilla paikkakunnilla kampanjaan liittyy lippukunnan vierailu esikoulussa ja viimeistään se tekeekin viikosta unohtumattoman. Mäntsälässä Omenapuun lisäksi esikoululaisten partioviikkoon osallistuvat mm. Sääksjärven, Kaunismäen, Saaren ja Sälinkään esikoulut sekä englanninkielinen montessorileikkikoulu.

Partioviikko on vuosittainen tapahtumaviikko ja silloin partiolaiset näkyvät ja kuuluvat tavallista enemmän katukuvassa.

Partioliike on Suomen suurin nuorisojärjestö 65 000 jäsenellään. Partio on täynnä ystävyyttä ja unohtumattomia elämyksiä. Partiossa saa retkeillä luonnossa, nähdä maailmaa ja tutustua uusiin ihmisiin. Partio on kaikille avoin harrastus, joka vaalii vastuuntuntoisuutta, ympäristön ja toisten ihmisten huomioimista sekä johtajuustaitoja.