Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Palmusunnuntain kolehti väkivallan keskellä eläville kirkoille

Suomen Lähetysseura

Palmusunnuntain kolehti väkivallan keskellä eläville kirkoille

Julkaistu: 18.03.2013 klo 09:46
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Palmusunnuntain kolehti väkivallan keskellä eläville kirkoille

Palmusunnuntaina 24.3. kerätään luterilaisissa jumalanpalveluksissa kolehti Suomen Lähetysseuran yhteistyökirkoille Lähi-idässä, Pakistanissa ja Kolumbiassa.

Väkivallan ja levottomuuksien keskellä elävät kirkot levittävät rauhan sanomaa sanoin ja teoin. Ne myös toimivat monin tavoin helpottaakseen vaikeissa oloissa elävien ihmisten elämää. Kirkot ja kristityt puolustavat ihmisoikeuksia, tekevät rauhankasvatusta, mahdollistavat syrjäytyneiden lasten ja nuorten koulutusta, vanhusten ja vammaisten tukemista sekä terveyspalveluja köyhille.

Rauhan keidas keskellä Jerusalemia

Nuorisotyöntekijä Ruut Ben-Yosef vetää Suomen Lähetysseuran Shalhevetjah-keskuksessa Jerusalemissa King’s Kids -nuortenryhmää. Israelissa toimii kaksi messiaanisten juutalaisten ryhmää ja yksi arabikristittyjen ryhmä. Ryhmät kokoontuvat säännöllisesti yhteen.

”Pyrimme kaatamaan raja-aitoja ja keskustelemaan nuorten asioista. Haluaisin, että edes pieni ryhmä lapsia ja nuoria voisi kasvaa aikuisiksi vapaana vihasta ja katkeruudesta”, Ruut Ben-Yosef sanoo.

Levottomuuksien ja ristiriitojen täyttämässä maassa ihmiset tarvitsevat rauhallisen ja turvallisen paikan tulla ja kokoontua. Sellainen on Lähetysseuran Shalhevetjah-keskus Jerusalemissa.

Shalhevetjah-keskus tarjoaa kokoontumispaikan messiaaniselle ja seitsemälle muulle erikieliselle seurakunnalle sekä tukikeskuksen thaimaalaisille vierastyöläisille. Siellä tehdään perhe- ja diakoniatyötä sekä järjestetään leirejä ja erilaisia tapahtumia.

Toivoa nuorille ja koko yhteisölle

Toivon koulu Ramallahissa on yksi Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon neljästä koulusta. Siellä kristityt ja muslimit opiskelevat yhdessä.

”Muslimit ja kristityt elävät täällä kuin siskot ja veljet keskenään. Olemme oppineet elämään yhdessä”, kertovat Toivon koulussa opiskelevat kristityn perheen kaksostytöt Sally ja Natalie.

Toivon koulun tavoitteena on kasvattaa nuoria suvaitsevaisuuteen, oman kulttuurin arvostamiseen, rauhaan ja sovintoon. Se on yksi Länsirannan korkeatasoisimpia kouluja. Noin 90 lasta käy koulua suomalaisten kummien tuella.

Sally ja Natalie ovat mukana myös koulun kansantanssiryhmässä, joka on vieraillut Suomessakin. Koulun kulttuuritoiminnalla on tärkeä merkitys koko ympäristölle; elävä kulttuuri vahvistaa omaa identiteettiä ja kannattelee vaikeissa oloissa elävää yhteisöä.

Paastokeräys samaan kohteeseen

Kolehtiin voi osallistua myös kännykällä lähettämällä tekstiviestin LAHJA5 (5 e) tai LAHJA10 (10 e) numeroon 16155.

Samaa kohdetta voi tukea myös lahjoittamalla Lähetysseuran tämän kevään paastokeräykseen. Paastokeräykseen voi osallistua maksamalla pankkitilille IBAN FI38 8000 1400 1611 30, DABAFIHH, viestiksi PAASTO2013 tai netissä www.suomenlahetysseura.fi/lahjoita

Kuvatekstit:

Sally ja Natalie käyvät kirkon koulua, jossa ei tehdä eroa kristittyjen ja muslimien välillä. Koulun tavoitteena on kasvattaa nuoria suvaitsevaisuuteen, oman kulttuurin arvostamiseen, rauhaan ja sovintoon. Kuva Marjatta Kosonen

King’s Kids -toiminta kaataa raja-aitoja ja yhdistää eri taustoista tulevia nuoria, niin juutalaisia kuin arabikristittyjä. Kuva Ruut Ben-Yosef.

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi