Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Palestiinalaisten ihmisoikeudet ostoskorissa - keskustelutilaisuus

Kirkon Ulkomaanapu

Palestiinalaisten ihmisoikeudet ostoskorissa - keskustelutilaisuus

Kutsu.
Julkaistu: 23.05.2012 klo 08:00
Julkaisija: Kirkon Ulkomaanapu

Tiedätkö sinä, millaista ihmisoikeuspolitiikkaa ostoksillasi tuet?

Kirkon Ulkomaanavun koordinoima EAPPI-ohjelma käynnistää ensi viikonloppuna kampanjan, joka vaatii alkuperämerkintöjä Israelin laittomista siirtokunnista tuleviin tuotteisiin. Alkuperä merkkaa -kampanjan perustana on ihmisoikeuksia ja oikeudenmukaisuutta vahvistava vastuullinen kuluttaminen.

Tervetuloa kampanjan käynnistävään Ihmisoikeudet ostoskorissa -keskustelutilaisuuteen Maailma Kylässä -festivaaleille Kaisaniemeen sunnuntaina 27.5.2012, klo 13.30–15.00 Kirkon Ulkomaanavun telttaan (G412). Tilaisuuden juontaa näyttelijä Joonas Saartamo vieraanaan palestiinalaistähdet Rafeef ja Sabreena da Witch.

***

Kuten kaikki EU-maat, Suomi erottelee Israelin valtioalueen alueista, joita Israel miehittää. Siirtokunnat ovat kansainvälisen humanitäärisen oikeuden nojalla laittomia. Kuitenkin miehitettyjen alueiden siirtokunnista tulevat tuotteet merkitään alkuperältään israelilaisiksi. Nykyinen siirtokuntatuotteita koskeva merkitsemiskäytäntö on siis virheellinen ja kuluttajaa harhaanjohtava. Kaupassa on lähes mahdoton tunnistaa siirtokuntatuotteita Israelin valtioalueelta tulevien tuotteiden joukosta.

Suomen valtion tulisi pitää kansainvälisen oikeuden ja humanitaarisen oikeuden toteutuminen etusijalla kaikissa siirtokuntiin liittyvissä käytännöissä. Siirtokuntien taloutta vahvistavien toimien, kuten kaupankäynnin ja sijoitustoiminnan, on kuitenkin toistaiseksi annettu jatkua vapaasti. Suomessa toimii yli 30 yritystä, joilla on yhteyksiä siirtokuntiin[1].

Nykyinen merkitsemiskäytäntö on eettisen kuluttamisen kannalta ongelmallinen. Ratkaisuksi kampanja vaatii päättäjiltä ja viranomaisilta maahantuojille ja jälleenmyyjille kaikkia siirtokuntatuotteita koskevaa pakollista merkintämallia (Alkuperä: Siirtokunta/palestiinalaisalueet). Tämä olisi linjassa Suomen pakkausmerkintöjä koskevan lainsäädännön sekä sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevan EU-direktiivin kanssa.

Alkuperä merkkaa -kampanja on puhtaasti kohdistettu yrityksiin, jotka saavat voittonsa Israelin miehitys- ja siirtokuntapolitiikasta. Nämä yritykset linkittyvät kansainvälisen oikeuden rikkomuksiin.

Kampanja ei suosittele Israelin tai israelilaisten tuotteiden boikottia.

Lisätietoja: Pauliina Liukkonen, pauliina.liukkonen@kirkonulkomaanapu.fi, p. 050 502 00 12

Haastattelupyynnöt: mediavastaava tiedottaja Eriikka Käyhkö, eriikka.kayhko@kirkonulkomaanapu.fi, p. 040 010 32 86.

[1] Kts. EAPIn Finnwatchilla teettämä raportti: http://www.eappi.fi/materiaalit/raportit

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin katastrofiavun antaja. Se kuuluu kirkollisten avustusjärjestöjen kansainväliseen kattojärjestöön ACT-allianssiin.