Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Olohuone- ja kulttuuritoiminnalla seniorien yksinäisyyttä vastaan

HelsinkiMissio

Olohuone- ja kulttuuritoiminnalla seniorien yksinäisyyttä vastaan

Julkaistu: 14.01.2016 klo 14:59
Julkaisija: HelsinkiMissio

HelsinkiMission kevättoiminta senioreille alkoi tällä viikolla. Seniorien hyvinvointia edistetään erityisesti kulttuurin ja yhdessäolon keinoin. Kaikki toiminta on osallistujille maksutonta.

Kevään 2016 ryhmistä ja tapahtumista löytyy vaihtoehtoja kirjallisuudesta yhteislauluun ja miesten omaan keskusteluryhmään.

Toimintaa järjestetään HelsinkiMission tiloissa Albertin olohuoneessa Kampissa, Kinaporinkadun kerhotilassa sekä Vuosaaressa palvelutalo Ceciliassa. Näihin kaikkiin pääsee kätevästi metrolla tai bussilla.

Albertin olohuone yhdistää seniorit ja lapsiperheet

HelsinkiMission Albertin olohuone avasi ovensa kaksi vuotta sitten. Sen tavoitteeksi asetettiin seniorien ja lapsiperheiden kohtaamisten mahdollistaminen. Näin haluttiin vähentää yksinäisyyttä, joka usein vaivaa lapsiperheitä ja senioreja Helsingissä. Tavoite on toteutunut.

− On ollut ilahduttavaa huomata, miten hyvin olohuonetoiminta on otettu vastaan. Monille senioreille ja lapsiperheille olkkarissa käynti kuuluu viikon vakio-ohjelmaan, Albertin olohuoneen projektipäällikkö Päivi Kiuru iloitsee.

Maanantaisin kohdataan englanniksi

Avoimeen kahvilatoimintaan on tullut mukaan yhä enemmän asiakkaita myös eri kulttuureista. Siitä syntyi ajatus englanninkielisen toiminnan käynnistämisestä. Englanninkielinen viikoittainen kahvilatoiminta alkaa maanantaina 29.2. klo 10−13.

− Englanninkielinen kahvilatoiminta toimii samalla periaatteella kuin suomeksikin. Tarjolla on juttuseuraa kahvikupposen äärellä ja tilaisuus tutustua lähiseudun senioreihin ja lapsiperheisiin.

Koulutetut englantia puhuvat vapaaehtoiset emännät ja isännät pitävät huolen, ettei kukaan jää ilman seuraa. Toivomme, että myös suomenkieliset asiakkaamme tulevat rohkeasti mukaan tutustumaan eri kulttuureista tuleviin ihmisiin, Kiuru toivoo.

HelsinkiMission ohjelmaa senioreille kevätkaudella 2016

Albertin olohuone, Albertinkatu 33:

MAANANTAI

Albert's Livingroom starts February 29th

Pleasant action and association for English-speaking senior citizens and families with small children will start on Monday 29th of February.  Every Monday at 10 am to 1 pm at Albert’s Living Room, Albertinkatu 33.

Mukavaa toimintaa ja yhdessäoloa englanniksi senioreille ja lapsiperheille alkaen 29.2. klo 10–13. Myös suomenkieliset seniorit ja lapsiperheet ovat tervetulleita.

TIISTAI

klo 10.00–12.00 Seniorikahvila

KESKIVIIKKO

klo 9.30–14.00 Avointa toimintaa senioreille ja lapsiperheille

klo 10.15–11.00 Keppijumppa senioreille ajalla 13.1.–23.3. Iloista ja mukavaa jumppaa, joka lisää yläselän ja olkanivelten liikkuvuutta. Vielä mahtuu mukaan. Ilmoittaudu: albertinolohuone@helsinkimissio.fi tai 044 714 3779/ Marja Lind

TORSTAI

klo 9.30–14.00 Avointa toimintaa senioreille ja lapsiperheille

klo 11.30–14.00 Neulotaan yhdessä (kaikille avoin neulontahetki). Voit tulla neulomaan omista langoistasi tai halutessasi HelsinkiMission langoista sukkia ja lahjoittaa ne myyntiin. Tuotot HelsinkiMission auttamistyöhön.

klo 14.30–16.30 Mieli maasta -keskusteluryhmä (avoin kaikille, ei ilmoittautumista). Keskustelua ja vertaistukea koulutetun vapaaehtoisen ohjaajan johdolla.

PERJANTAI

klo 9.30–12.30 Avointa toimintaa senioreille ja lapsiperheille

klo 13.00–15.00 Kultasuoni-kirjallisuussalonki senioreille ajalla 22.1.–11.3. Kirjallisuusterapeuttinen ryhmä, jonka tavoitteena on löytää luovuuden iloa ja voimavaroja arkeen. Tee matka itseen kaunokirjallisuuden avulla. Ilmoittaudu: albertinolohuone@helsinkimissio.fi tai 044 714 3779/Marja Lind.

Minun kirjani -iltapäivä

Tutut kirjojen ystävät esittelevät itselleen merkityksellisen kirjan HelsinkiMission Minun kirjani -iltapäivissä maanantaisin klo 14.30 HelsinkiMission juhlasalissa Albertinkatu 33:ssa.

18.1. Lasse Lehtinen, FT, kirjailija
25.1. Matti Rönkä, toimittaja, kirjailija
15.2. Carl Haglund, kansanedustaja (på svenska)
22.2. Sirkka Hämäläinen, kauppatieteiden tohtori
29.2. Baba Lybeck, tuottaja, toimittaja (på svenska)
14.3. Erkki Tuomioja, kansanedustaja
21.3. Juha Itkonen, kirjailija

Tilaisuudessa Kanniston Leipomon tarjoama pulla- ja kahvitarjoilu.

Kinaporinkadun kerhosali, Kinaporinkatu 11 A:

Miesryhmä
Joka keskiviikko klo 10–11.30. Ajatusten ja kokemusten vaihtoa miesporukassa.

Torstaisalonki
Joka torstai klo 11–13, keskustelua ajankohtaisista asioista kahvin kera.
Ryhmiä ohjaavat HelsinkiMission koulutetut vapaaehtoiset ryhmänohjaajat.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: Maria Mäntylä-Granda, maria.mantyla-granda@helsinkimissio.fi tai 045 869 9064

Laula kanssamme

Laula kanssamme -tilaisuuksissa yhdistyvät yhteislaulun ja yhteisöllisyyden virkistävä voima. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy.
Maanantaisin klo 13 HelsinkiMission kerhosali, Kinaporinkatu 11 A ja klo 15 Palvelutalo Cecilia, Punakiventie 2.
Tiistaisin klo 14 HelsinkiMission juhlasali, Albertinkatu 33.

Lisätiedot:
Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi
Projektipäällikkö Päivi Kiuru, 044 750 0143, paivi.kiuru@helsinkimissio.fi (ryhmätoiminta)

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii senioreiden, nuorten, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 100 työntekijän ja 700 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.