Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Nuorten kriisipiste tarjoaa helposti saatavaa ammattiapua

HelsinkiMissio

Nuorten kriisipiste tarjoaa helposti saatavaa ammattiapua

Julkaistu: 25.08.2016 klo 11:50
Julkaisija: HelsinkiMissio

HelsinkiMission Nuorten kriisipiste on tarjonnut maksutonta matalan kynnyksen ammattiapua nuorille jo yli 20 vuotta. Helposti saatavasta avusta halutaan muistuttaa nykytilanteessa, jossa perusterveydenhuolto ei pysty tarjoamaan riittävästi apua lievistä ja keskivaikeista ongelmista kärsiville nuorille.

Nuorten kriisipiste ja Krisjouren för unga tarjoavat maksutonta, anonyyminä saatavaa ammattiapua 12–29-vuotiaille nuorille ja heidän perheilleen. Päivystykseen voi soittaa tai tulla käymään ilman varattua aikaa, diagnoosia tai lähetettä. Yhteyttä voi ottaa muun muassa ahdistuksen ja pahan olon, koulu-, opiskelu- tai työpaineiden, ihmissuhdeongelmien, syömishäiriöiden tai seksuaalisuuteen liittyvien kysymysten takia.

Kriisipisteen keskeisimmät työskentelymuodot ovat päivystystoiminta ja lyhytkestoinen keskusteluapu. Päivystysaikana nuori voi soittaa tai tulla suoraan keskustelemaan ilman varattua aikaa tai lähetettä. Vuonna 2015 kaikkiaan 747 nuorta sai lyhytkestoista keskusteluapua Nuorten kriisipisteeltä ja 139 nuorta Krisjouren för ungasta.

Nuorten keskeisimmät asiointisyyt ovat psyykkisiä: ahdistus ja paniikkituntemukset sekä masentunut olo. Myös erilaiset sosiaaliset ja somaattiset ongelmat ovat esillä. Esimerkiksi perhe- ja parisuhdeasiat, opiskeluun ja työhön liittyvät ongelmat. Myös stressi ja selittämätön paha olo ovat usein keskusteluissa esiin nousevia teemoja.

Lähes 70 prosenttia saa avun pahaan oloonsa

Nuorten kriisipisteiden auttamistoimintaa on kehitetty jatkuvasti. Viimeisin uudistus liittyy asiakkaiden hyvinvointia mittaavan FIT-arviointimenetelmän käyttöönottoon. FIT-lyhenne tulee sanoista Feedback Informed Treatment.

Kriisityöntekijä, tiimivastaava Heidi Rouhiaisen mukaan menetelmä on yksinkertainen ja tehokas. Jokaisen asiakastapaamisen alussa ja lopussa kartoitetaan kyselylomakkeella nuoren hyvinvointia sekä keskustelun ja yhteistyön laatua.

– Apua tarvitsevien nuorten toiveet ovat yksilöllisiä ja ne pitää selvittää. Joku toivoo kriisityöntekijältä kuuntelua, joku taas tietoa ja neuvoja, eikä toiveita voi tietää, ellei niitä kysytä, Rouhiainen toteaa.

Vastaukset pisteytetään, ja pisteet taulukoidaan jokaisesta istunnosta. Hoidon edetessä muutokset asiakkaan hyvinvoinnissa ja yhteistyössä kriisityöntekijän kanssa piirtyvät visuaaliseksi käyräksi. Käyrä kertoo, edistyykö nuoren hyvinvointi pysyykö se paikallaan vai huononeeko vointi. Asiakaslähtöisen arvioinnin ansiosta työntekijät ovat pystyneet säätämään työskentelyään paremmin asiakkaan toiveiden mukaisesti. Se on nostanut kriisihoidon laatua.

– FIT-menetelmä on ollut käytössä meillä vuoden 2015 alusta alkaen. Sen ansiosta työskentelymme on tehostunut niin, että kriisihoidossa olevista nuorista 67 prosenttia on saanut apua ja voinut paremmin kriisihoidon jälkeen, Rouhiainen kertoo.

Päivystysajat:

Nuorten kriisipiste päivystää ma–pe klo 9–11.Päivystyksen aikana voi joko soittaa, meilata tai tulla käymään ilman ajanvarausta osoitteessa Albertinkatu 33.

• Käyntipäivystys ti–to klo 9–11
  • Puhelinpäivystys ma–to klo 9–11 puh. 045 341 0583
  • Chat-päivystys perjantaisin klo 9–11
  • Yhteyttä voi ottaa sähköpostilla milloin tahansa: nuortenkriisipiste@helsinkimissio.fi

Yksilöllisen tuen lisäksi tänä syksynä tarjoamme kaksi ryhmää nuorille ja yhden nuorten vanhemmille:

• VOIMA-ryhmä 14–20 vuotiaille nuorille 5.9.– 31.10.2016
  • Vauvojen musiikkimatka alle 30-vuotiaille pikkuvauvan vanhemmille 26.10. – 14.12.2016
  • Keskusteluryhmä 17–25 -vuotiaiden nuorten vanhemmille 14.9–12.10.2016

Krisjouren för ungalla on puhelinpäivystys ma–to ja käyntipäivystys ti–to klo 9–11. Meilitse voi ottaa yhteyttä milloin tahansa. Puh: 045 341 0574 ja krisjouren@helsinkimissio.fi Käyntiosoite: Albertinkatu 33.

Lisätiedot:
Tiimivastaava Heidi Rouhiainen, 045 855 0962 heidi.rouhiainen@helsinkimissio.fi

Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi
www.helsinkimissio.fi

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii senioreiden, nuorten, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 100 työntekijän ja yli 800 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.