Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Nokia Säätiö ja Fulbright Center loivat uuden stipendiyhteistyön yhdysvaltalaisille asiantuntijoille

Julkaistu: 20.11.2008 klo 10:31
Julkaisija:

Nokia Oyj:n Säätiö ja Fulbright Center ovat sopineet uuden stipendiohjelman perustamisesta. Uusi Fulbright-Nokia Distinguished Chair -stipendiohjelma tuo amerikkalaisia tieto- ja viestintätekniikan asiantuntijoita luennoimaan suomalaisiin korkeakouluihin.

Ensimmäinen Fulbright-Nokia Distinguished Chair -stipendiaatti saapuu Suomeen lukuvuoden 2010-2011 aikana.

Nokia Säätiö on perustettu vuonna 1995. Säätiön tarkoituksena on tukea tieto- ja tietoliikennetekniikan tieteellistä kehittämistä sekä edistää alan opetustoimintaa Suomessa. Nokia Säätiö jakoi tänä vuonna 76 apurahaa yhteissummaltaan 399 000 euroa ja myönsi vuosittaisen tunnustuspalkintonsa Sulake Oy:n perustajille Aapo Kyrölälle ja Sampo Karjalaiselle. Sulake Oy tunnetaan kansainvälisesti Habbo-virtuaalimaailmasta ja online-yhteisöstään.

Fulbright Center on Suomen ja Pohjois-Amerikan väliseen akateemiseen vaihtoon erikoistunut palvelukeskus, jonka stipenditoimintaa rahoittavat Suomen opetusministeriö, Yhdysvaltain valtio sekä niiden perustama tukisäätiö. Vuosittain Fulbright Center jakaa stipendeinä yli 600 000 euroa. Fulbright-ohjelma on yksi maailman arvostetuimmista akateemisista vaihto-ohjelmista. Yli kuuden vuosikymmenen aikana maailmanlaajuiseen Fulbright-ohjelmaan on osallistunut runsaat 285 000 tutkijaa, opiskelijaa ja eri ammattialojen asiantuntijaa 155 maasta. Tunnettuja Fulbright-stipendin saajia ovat mm. Boutros Boutros-Ghali, Umberto Eco, Milton Friedman, Javier Solana, Väinö Linna, Leif Segerstam ja Max Jakobson.

Nokia on maailman johtava langattoman viestinnän yritys, joka vie eteenpäin yhdistyvän Internet- ja viestintäteollisuuden kasvua ja muutosta. Laajan matkaviestinvalikoimansa avulla Nokia tarjoaa ihmisille elämyksiä musiikin, navigaation, videon, television, kuvien, pelien ja langattomien yrityspalvelujen alueilla. Avainasemassa ovat kuluttajille suunnatut Internet-palvelut sekä yritysratkaisut. Nokia Siemens Networks toimittaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita viestintäverkkoihin.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Fulbright Center