Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Nobelin rauhanpalkintorahoilla koulunkäyntiä konflikteista kärsiville lapsille

Pelastakaa Lapset ry

Nobelin rauhanpalkintorahoilla koulunkäyntiä konflikteista kärsiville lapsille

Julkaistu: 19.12.2012 klo 17:03
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

EU:n saama Nobelin rauhanpalkintosumma, 930 000 euroa, jaetaan järjestöille, jotka auttavat taisteluiden seurauksena kärsiviä lapsia. Lisäksi EU on päättänyt lahjoittaa järjestöille miljoona euroa.

EU:n presidentti Herman Van Rompuyn mukaan lapset ovat konflikteissa usein suurimmassa vaarassa. Lahjoitus jaetaan viidelle järjestölle, jotka ovat Pelastakaa Lapset, YK:n lastenjärjestö Unicef, YK:n pakolaisjärjestö UNHCR, ranskalainen avustusjärjestö Acted ja Norjan pakolaisneuvosto. Lähes kahden miljoonan euron lahjoitus tukee järjestöjen projekteja Syyriassa, Kongon demokraattisessa tasavallassa, Pakistanissa ja Kolumbiassa.

Pelastakaa Lapset -järjestön ja Norjan pakolaisneuvoston yhteinen aloite sai 900 000 euroa. Nämä varat kohdistetaan Somalian ja Kongon demokraattisen tasavallan konfliktialueilta paenneiden lasten hyväksi.

Pelastakaa Lapset -järjestö aikoo tarjota mahdollisuuden koulunkäyntiin 4 000 somalialaislapselle, jotka elävät Etiopian rajakaupungin Dollo Adon pakolaisleireillä. Norjan pakolaisneuvosto puolestaan aikoo auttaa 9 000 lasta, jotka ovat kärsineet Kongon demokraattisen tasavallan Petit Nord Kivun konfliktista. Lapsille perustetaan tilapäisiä kouluja, joita varustetaan tarvittavilla opetus- ja leikkivälineillä.

”On tärkeää, että keskeiset avun toimijat, kuten EU, tunnustavat, että lasten suojelu ja koulunkäynti ovat tärkeitä elementtejä kaikessa humanitaarisessa avussa”, sanoo pääsihteeri Hanna Markkula-Kivisilta Pelastakaa Lapset ry:stä.

Hankkeiden avulla varmistetaan lisäksi lasten yleinen hyvinvointi. Tähän kuuluu lasten suojelu, terveys ja ravitsemus.

Hanna Markkula-Kivisilta, pääsihteeri, Pelastakaa Lapset ry, puh. 050 462 1148,

hanna.markkula-kivisilta@pelastakaalapset.fi

Carita Päivänen, viestintäpäällikkö, Pelastakaa Lapset ry, puh. 040 535 8221, carita.paivanen@pelastakaalapset.fi

Pelastakaa Lapset ry on vuonna 1922 perustettu, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, joka tukee erityisesti vaikeissa oloissa eläviä lapsia ja pyrkii edistämään lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla. Pelastakaa Lapset on osa Save the Children – järjestöä, joka toimii lasten hyväksi yli 100 maassa. Visionamme on maailma, jossa toteutuu jokaisen lapsen oikeus elämään, suojeluun, kehittymiseen ja osallistumiseen. Tehtävänämme on parantaa sitä tapaa, jolla lapsia kohdellaan sekä saada aikaan välittömiä ja pysyviä parannuksia lasten elämään. Lisätietoa: www.pelastakaalapset.fi