Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Niger saanut parhaiten lapsikuolleisuuden laskuun

Pelastakaa Lapset ry

Niger saanut parhaiten lapsikuolleisuuden laskuun

Julkaistu: 23.10.2013 klo 00:00
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

Äärimmäisen köyhä Niger on vähentänyt parhaiten lapsikuolleisuutta, kertoo kansainvälisen Pelastakaa Lasten selvitys. Tänään julkistettavassa Lives on the Line – raportissa varoitetaan eriarvoisuuden vaarantavan jo saavutetut edistysaskeleet lapsikuolleisuuden vähentämisessä.

Maailman vähiten kehittyneisiin maihin kuuluva Niger saavutti ykkössijan lapsikuolleisuuden vähentämistä seuraavassa arvioinnissa. Köyhyydestä ja kuivuudesta kärsivä Niger on onnistunut vähentämään alle viisivuotiaiden lasten kuolemia lähes kahdella kolmanneksella vuodesta 1990. Nigerin tapauksessa on merkillepantavaa, että lapsikuolleisuus on laskenut kaikissa tuloryhmissä sekä maaseudulla että kaupungeissa.  Maa on saavuttamassa YK:n vuosituhattavoitteen lapsikuolleisuuden vähentämisestä.

Pelastakaa Lasten raportissa tarkastellaan 75 maan edistymistä YK:n vuosituhattavoitteissa äitiys- ja lapsikuolleisuuden osalta. Valtaosa lapsi- ja äitiyskuolemista tapahtuu kyseissä maissa. Ensimmäistä kertaa analysoidaan kehityksen kestävyyttä ja eriarvoisuuden merkitystä kuolleisuuden vähentämisessä. Osana tätä arvioidaan miten esimerkiksi terveydenhuolto saavuttaa eri sosiaali- ja tuloluokkiin kuuluvia ryhmiä.

Lapsikuolleisuus on vähentynyt dramaattisesti monissa maissa viime vuosina. Hyvä kehitys voi kuitenkin pysähtyä, jos eriarvoisuutta vastaan ei systemaattisesti taistella, Pelastakaa Lapset varoittaa.

“On merkittävä saavutus, että alle viisivuotiaiden lasten kuolleisuus on lähes puolittunut kahdessa vuosikymmenessä. Samalla on kuitenkin todettava, että köyhimpien lasten tilanne ei ole parantunut, vaan jopa huonontunut”, sanoo Anne Haaranen, Suomen Pelastakaa Lasten kansainvälisten ohjelmien johtaja.

”Maailman johtajien on varmistettava, että kaikilla lapsilla taustasta riippumatta on yhtäläinen mahdollisuus jäädä henkiin.”

Nigerin menestyksen taustalla on yhdistelmä erilaisia toimia: ilmainen terveydenhuolto odottaville äideille ja lapsille, panostuksia ravitsemuksen parantamiseen sekä selkeä pyrkimys kohti kaikille yhtäläistä oikeutta perusterveydenhuoltoon. Vaikka lapsikuolleisuus on yhä korkea, ovat alle viisivuotiaiden kuolemat vähentyneet 326 lapsesta tuhatta elävänä syntynyttä kohti 114 lapseen vuosien 1990 ja 2012 välillä. Liberia, Ruanda, Indonesia, Madagaskar, Intia ja Kiina ovat myös saavuttaneet tasa-arvoisempia ja kestävämpiä kehitystuloksia.

Toisessa ääripäässä ovat Haiti, Papua-Uusi-Guinea, Päiväntasaajan Guinea, Marokko ja Lesotho, joissa lapsikuolleisuuden lasku on ollut hidasta ja epätasa-arvoista. Maat eivät ole panostaneet terveydenhuoltoon eivätkä ravitsemukseen. Joillain alueilla eriarvoisuus on pahentunut huolimatta samanaikaisesta edistymisestä. Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa ero rikkaiden ja köyhien lasten terveydessä kasvoi 1998 ja 2008 välisenä aikana. Puolet maailman alle viisivuotiaina kuolleista lapsista on afrikkalaisia.

“Aasiassa Bangladesh on esimerkki maasta, jossa eriarvoisuus uhkaa pysäyttää suotuisan kehityksen. Alle viisivuotiaiden kuolleisuus on vähentynyt merkittävästi muun muassa laajojen rokotusohjelmien myötä, mutta kaikkein köyhimmät ovat jääneet kehityksen ulkopuolelle. Köyhimpien perheiden lasten todennäköisyys kuolla on kaksinkertainen verrattuna hyvätuloisimpiin perheisiin, sanoo Anne Haaranen, ja jatkaa;

”Köyhyyttä, eriarvoisuutta ja lapsikuolleisuutta voi kestävästi vähentää varmistamalla heikoimmassa asemassa olevien perheiden pääsy eri palveluihin, kuten esimerkiksi sosiaaliturvan piiriin.

Pelastakaa Lapset vaatii maiden hallituksia:

• Takaamaan terveydenhuollon kaikille lapsille, myös vastasyntyneille vuoteen 2030 menneessä
  • Kampanjoimaan aliravitsemusta vastaan niin, että kaikki lapset saavat tarvitsemansa ravinnon henkiinjäämiseen ja kehitykseen
  • Lisäämään julkista rahoitusta terveydenhuoltoon

--------------

Lisätietoja: vaikuttamistyön neuvonantaja Sanna Vesikansa, 010 843 5085, etunimi.sukunimi@pelastakaalapset.fi

Pelastakaa Lapset ry on vuonna 1922 perustettu, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, joka tukee erityisesti vaikeissa oloissa eläviä lapsia ja pyrkii edistämään lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla. Pelastakaa Lapset on osa Save the Children – järjestöä, joka toimii lasten hyväksi yli 100 maassa. Visionamme on maailma, jossa toteutuu jokaisen lapsen oikeus elämään, suojeluun, kehittymiseen ja osallistumiseen. Tehtävänämme on parantaa sitä tapaa, jolla lapsia kohdellaan sekä saada aikaan välittömiä ja pysyviä parannuksia lasten elämään. Lisätietoa:www.pelastakaalapset.fi