Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Nepalin maanviljelijät tarvitsevat nopeasti uutta siemenviljaa ja työkaluja

Suomen Lähetysseura

Nepalin maanviljelijät tarvitsevat nopeasti uutta siemenviljaa ja työkaluja

Julkaistu: 08.06.2015 klo 12:28
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Nepalissa toukokuun 25. päivä sattunut maanjäristys hajotti talojen lisäksi maanviljelijöiden viljavarastot. Myös monet maatyökalut rikkoutuivat ja hautautuivat rakennusten raunioihin.

Lähetysseuran yhteistyökumppani SAHAS jakaa siemenviljaa ja maataloustyökaluja tuhoista kärsineisiin kyliin Gorkhan, Dhadingin ja Tanahun lääneissä, jotka sijaitsivat maanjäristyksen keskuksessa. Vuoristoisilla alueilla perheiden toimeentulo on niukkaa: he viljelevät riisiä, hirssiä ja vihanneksia omiin tarpeisiin ja pienten lisätulojen saamiseksi.

Kesän viljelykausi on lähellä, ja SAHASin johtaja Surendra K. Shrestha pelkää, että jos siemenvilja-apua ei saada pian perille, iso osa viljelymaata jää käyttämättä. Tämä tarkoittaisi vakavaa ruokapulaa tulevana vuonna.

Hätäapuna SAHAS jakaa vihanneksien siemeniä, kestäviä viljansiemeniä sekä palkokasvien siemeniä. Vihannekset tuovat ruokavalioon monipuolisuutta ja ylijäävästä osasta saa myyntituloja. Palkokasvit lisäävät maan hedelmällisyyttä. Myös kastelukanavia joudutaan korjaamaan.

SAHAS Nepal tekee pitkäaikaista työtä vuoristoalueilla asuvien etnisten vähemmistöjen ja dalitien ruokaturvan ja toimeentulon parantamiseksi.

Lahjoita netissä

Voit lahjoittaa myös näin:

Tilille FI60 8179 9710 0312 86 kirjoita viestikenttään AUTA

Soita numeroon 0600 11320 (puhelun hinta 20,28 e + pvm.)

Lähetä tekstiviesti AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155

Kuva: Laura Meriläinen-Amaumo

”Maanjäristyksen jälkeen elämä on ollut todella kovaa. Syötävää ei ole, koska menetimme kaiken. Kasvatan maissia”, kertoo Dadin Kumari Puudel Nalangin kylästä Dhadingin läänistä.

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi