Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Naistenpäivä 8.3: Maya Tamang sai miehetkin mukaan kodinhoitoon

Suomen Lähetysseura

Naistenpäivä 8.3: Maya Tamang sai miehetkin mukaan kodinhoitoon

Julkaistu: 06.03.2015 klo 09:12
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Maya Tamang on parantanut naisten asemaa Nepalin syrjäseudulla jo 24 vuoden ajan. Hän on saanut jopa miehet mukaan kodinhoitoon.

Maya Tamangin kasvoilla näkyy elämänkokemus. Hänellä on takanaan 24 vuotta vapaaehtoisena kyläterveydenhoitajana Kedarsheworin kylässä Nepalissa.

Tamang on nähnyt itse kylässään tapahtuneet muutokset: muun muassa ripuli ja keuhkokuume on saatu taltutettua. Kylän naisryhmä on kertonut hygienian merkityksestä ja ohjannut sairastuneita hoitoon klinikalle. Näin he ovat pelastaneet monen lapsen ja vanhuksen hengen. Myös kotisynnytysten määrä on saatu laskuun.

Naisryhmä on myös antanut äänen synnytyksen jälkeisistä vaivoista kärsiville naisille. Aiemmin nämä ”naistensairaudet” olivat tabu, ja lukemattomat naiset kärsivät hiljaa vaivoista, jotka voidaan hoitaa.

Nykyään aviomiehet hoitavat kotia, jotta naiset pääsevät mukaan ryhmän toimintaan. Miehet ovat huomanneet, että naisten parantunut asema säteilee hyvinvointia koko yhteisöön: ruoka on ravitsevampaa, sairauksia on vähemmän ja perheet ovat onnellisempia.

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi