Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Naiset varautuvat arjen kriisitilanteisiin Santahaminassa tulevana viikonloppuna

Naisten Valmiusliitto ry

Julkaistu: 22.04.2015 klo 10:48
Julkaisija: Naisten Valmiusliitto ry

Ensi perjantaina, 24.4. Santahaminan varuskunta-alue täyttyy naisista, kun Naisten Valmiusliiton valtakunnallinen valmiusharjoitus käynnistyy Kaartin jääkärirykmentissä. Nelisensataa naista osallistuu Santis 2015 -harjoitukseen, jossa kolmen päivän ajan lisätään naisten turvallisuustaitoja sekä valmiuksia toimia arjen kriisi- ja onnettomuustilanteissa sekä monissa muissa arjen erityistilanteissa.

Santis 2015 -harjoituksessa pohditaan muun muassa seuraavia kysymyksiä ja harjoitellaan niihin toimintamalleja:

• Miten kyberuhkiin voidaan varautua?
  • Miten toimitaan öljyvahingon sattuessa?
  • Miten pelastautua vedenvarasta?
  • Kuinka toimia onnettomuustilanteessa tai tulipalon syttyessä?
  • Miten seniori-ikäisen turvallisuutta voidaan parantaa?
  • Miten selviytyä maasto-olosuhteissa yön yli?
  • Miten lähimmäistä voi tukea kriisitilanteessa?

Harjoitus on avoin kaikille suomalaisille naisille ja koulutus on peruskoulutusta ilman ennakkotietovaatimuksia. Harjoituksen ikähaarukka on laaja, 15-vuotiaista yli 80-vuotiaisiin. Santis 2015 suunnitellaan ja läpiviedään vapaaehtoisten naisten toimesta. Harjoituksen johtaa Anne Seppänen. Valmiusharjoitus toteutetaan Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) kursseina.

Maastopuvut ja saumaton yhteishenki ovat vuodesta 1998 järjestettyjen NASTA-harjoitusten tavaramerkkejä. Maastopukuihin pukeutuminen on monelle naiselle elämän ensimmäinen kerta ja sitä odotetaan innolla. Asu toimii suojavarusteena. Harjoitusten toiminta ei ole sotilaallista. Santis 2015 on järjestyksessään 35. NASTA-harjoitus.

Mediavierailut Santahaminan varuskunta-alueella harjoituksen aikana

Median edustajilla on mahdollisuus tutustua Santis 2015 -harjoitukseen paikan päällä joko perjantaina tai lauantaina. Harjoitus käynnistyy perjantaina klo 10 jälkeen, jolloin alkaa

ilmoittautuminen ja varusteiden jako. Varsinaisia avajaisia vietetään klo 14.15. Lauantaina vierailuaika on klo 12–15 välisenä aikana, jolloin järjestetään kutsuvierastilaisuus. Tilaisuuden aikana tutustutaan jokaisen kurssin ohjelmaan, sisältäen paljon käytännön harjoitteita.

Vierailusta pyydetään sopimaan etukäteen torstaihin 23.4. klo 16 mennessä viestintäsihteerin kanssa mm. kulkulupien saamiseksi varuskunta-alueelle.

Naisten Valmiusliiton viestintäsihteeri Sanna Mertsalmi, p 040 519 4565, sanna.mertsalmi@naistenvalmiusliitto.fi
Santis 2015 -harjoituksen www-sivu: http://www.naistenvalmiusliitto.fi/index.php?sub=santis/santis
Santis 2015 -harjoituksen esite: http://www.naistenvalmiusliitto.fi/santis/Santis_2015_kutsu.pdf

Naisten Valmiusliitto ry on valtakunnallinen yhteistyöjärjestö, joka on perustettu vuonna 1997. Liitto yhdistää 10 naisten vapaaehtoista maanpuolustus- ja turvallisuustyötä tekevää jäsenjärjestöä, joissa toimii noin 144 000 naista. Liiton tarkoituksena on kehittää naisten turvallisuuteen ja varautumiseen liittyviä valmiuksia koulutuksen kautta sekä lisätä naisten mahdollisuuksia toimia poikkeusoloissa yhteiskunnan hyväksi. Naisten Valmiusliiton päätapahtuma ovat NASTA-harjoitukset, joita järjestetään kahdesti vuodessa.

www.naistenvalmiusliitto.fi

Naisten Valmiusliiton Facebook sivuille tästä linkistä