Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Muistutuskutsu: FUCK CANCER Nuori aikuinen ja syöpä – mitä nuori syöpään sairastunut tarvitsee?

Sylva Ry

Julkaistu: 29.03.2016 klo 10:46
Julkaisija: Sylva Ry

Aamiaisseminaari tiistaina 5.4.2016 klo 8.30–10.30

Fuck Cancer on valtakunnallinen kampanja, joka rohkaisee nuoria aikuisia syöpään sairastuneita ja vaatii heille parempaa tukea. Suomen syöpäsairaiden lasten, nuorten ja heidän perheidensä yhdistys Sylva ry tuo Fuck Cancer -kampanjan huhtikuussa Suomeen ensimmäistä kertaa.

Fuck Cancer -aamiaisseminaari tarjoaa toimittajille ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille tietoa siitä, miten nuorten aikuisten syöpään sairastuneiden hoitoa ja tukea tulee kehittää. Pääpuhujaksi saapuu Tanskan nuorisolääketieteen johtohahmo, tohtori Kirsten Boisen Kööpenhaminan Rigshospitaletista.

Suomessa syöpään sairastuu vuosittain noin 600 nuorta aikuista. Vakava sairaus voi viedä terveyden lisäksi toimeentulon ja kodin, sekoittaa ihmissuhteet ja varastaa identiteetin. Pelkkä sairaalahoito ei riitä, kun koko elämä menee uusiksi.

Syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten lääketieteellinen hoito on Suomessa huippuluokkaa. Sen rinnalle tarvitaan kuitenkin nykyistä suunnitelmallisempaa psykososiaalista tukea ja arjen sujumisen varmistamista.

Seminaarin puheenvuorot:

• Tervetulosanat: kansanedustaja Aila Paloniemi, Sylva ry:n puheenjohtaja
  • Tanskan malli: Nuorten kokonaisvaltainen tukeminen. Tohtori Kirsten Boisen, Kööpenhaminan ylipistosairaala Rigshospitalet
  • Kommenttipuheenvuoro hoitojärjestelmän näkökulmasta. Toimialajohtaja Petri Bono, HYKS Syöpäkeskus
  • Kommenttipuheenvuoro: Erityisasiantuntija Pälvi Kaukonen, sosiaali- ja terveysministeriö
  • Kokemuspuheenvuoro: Syövästä toipunut Fuck Cancer -kampanjan aktiivi Matilda Mela
  • Ongelmakohdat ja ratkaisut 3. sektorin silmin: kansanedustaja Aila Paloniemi

Lämpimästi tervetuloa!

Fuck Cancer -kampanjan aamiaisseminaari

AIKA: 5.4.2016 klo 8.30–10.30

PAIKKA: Postitalo, Mannerheiminaukio 1 B, 00100 HELSINKI

Ilmoittautumiset 1.4. mennessä: mari.poyhtari@sylva.fi

Lisätiedot:

Mari Pöyhtäri, tiedottaja
Sylva / Suomen syöpäsairaiden lasten ja nuorten valtakunnallinen yhdistys
mari.poyhtari@sylva.fi, puh. 09 135 6889

www.fuckcancer.fi

www.sylva.fi

Fuck Cancer on valtakunnallinen kampanja, joka rohkaisee nuoria syöpään sairastuneita ja vaatii heille parempaa tukea. Syöpä on vakava sairaus, mutta siitä voi selvitä entistä vahvempana. Sairauden kanssa ei kannata jäädä yksin. Auta meitä varmistamaan, että tukea on tarjolla.

Sylva ry on vuonna 1982 perustettu syöpää sairastavien lasten, nuorten ja heidän perheidensä valtakunnallinen yhdistys. Sylva järjestää muun muassa vertaistukea, tapaamisia, erilaisia kursseja ja tuettuja lomia, jotka auttavat selviytymään syövän aiheuttamasta elämänmuutoksesta. Lisätietoa Sylvan toiminnasta saa jäsenlehdestämme, Facebook­-sivuiltamme, uutiskirjeestämme sekä kotisivuiltamme: www.sylva.fi.