Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Mert Otsamo suunnitteli Piikin Invalidiliitolle

Invalidiliitto ry

Mert Otsamo suunnitteli Piikin Invalidiliitolle

Julkaistu: 26.09.2016 klo 14:18
Julkaisija: Invalidiliitto ry

Mert Otsamo suunnitteli Piikin Invalidiliitolle

Muotisuunnittelija Mert Otsamo on suunnitellut Piikiksi nimetyn rintaneulan, joka tulee jatkossa toimimaan Invalidiliiton keräystunnuksena. Luomistyössään Otsamo lähestyi vammaisuutta ja vammautumista rohkeasti, ilman sääliä tai holhoamista.

– Kantamalla Piikkiä osoittaa hyväksyvänsä oman elämänsä kipupisteet ja kantavansa ne ylpeydellä, osana elämäntarinaansa. Samalla se on kunnianosoitus kaikkia heitä kohtaan, joiden tielle elämä on tuonut piikkejä, Otsamo kertoo.

Mert Otsamo ammensi pinssiin myös omista kokemuksistaan. Pinssin kultainen väri on kunnianosoitus Otsamon äidille ja niille muistoille, joita nuori suunnittelija edesmenneestä äidistään vaalii.

– Tein ensimmäisen mallistoni äitini muistolle ja siinä kultaiset elementit olivat kultaisia muistoja. Sen jälkeen tämä väri on pysynyt vahvasti logoni designissa, vaatteideni yksityiskohdissa ja ajatusmaailmassani. Pieni pala kultaa muistuttaa aina äitini menettämisestä ja siitä, miten olen saanut säilytettyä muistot kultaisina ja pidettyä itseni vahvana sen jälkeen. Halusin tuoda kullan myös Piikin designiin, koska itselleni se kuvastaa arvokkuutta ja voimaa kaiken keskellä, Otsamo kuvailee.

– Olemme todella iloisia yhteistyöstä Mert Otsamon kanssa. Hän lähti ennakkoluulottomasti mukaan hankkeeseen ja lahjoitti pyyteettömästi ammattitaitonsa käyttöömme. Piikki kiteyttää hienolla tavalla idean siitä, että vamma tai sairaus on vain yksi osa ihmisen elämää, ja nämä piikit elämässä voivat tehdä meistä myös vahvempia ihmisiä, kertoo Invalidiliiton keräyspäällikkö Petri Äikiä.

Piikki kiitokseksi lahjoituksesta
Piikki näkyy jatkossa Invalidiliiton keräysten yhteydessä ja sen saa kiitokseksi lahjoittaessaan keräykseen.  Lahjoituksen voi tehdä verkossa elämäyllättää.fi. Myös Invalidiliiton jäsenyhdistykset ja koululuokat osallistuvat keräykseen myymällä pinssejä esimerkiksi kauppakeskuksissa. Pinssistä kertyvät varat käytetään vammaisten ihmisten hyväksi Suomessa.

Petri Äikiä, keräyspäällikkö, petri.aikia@invalidiliitto.fi, puh. 0400 664 976
Elina Lakso, varainhankinnan suunnittelija, elina.lakso@invalidiliitto.fi, puh. 040 962 3452

Mert Otsamon video: elämäyllättää.fi/piikkilihassa

Liitteet:
Kuva Piikistä
Kuva Mert Otsamosta

Invalidiliitto edistää ja kehittää fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten henkilöiden mahdollisuuksia osallistua, liikkua ja elää täysipainoista elämää. Invalidiliitto-konserniin kuuluvat myös Validia Kuntoutus, Asuminen ja Ammattiopisto.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki