Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Maailman autismitietoisuuden päivä 2.4.2014 - Huomio autismin kirjon henkilöiden asemaan

Autismisäätiö

Julkaistu: 28.03.2014 klo 13:09
Julkaisija: Autismisäätiö

Maailman autismitietoisuuden päivää vietetään keskiviikkona 2. huhtikuuta. Päivä kohdistaa huomion autismin kirjon henkilöiden asemaan ja osallisuuteen yhteiskunnassa. Päivän aikana järjestetään satojatuhansia tapahtumia ympäri maailmaa ja monet historialliset rakennukset, maamerkit ja museot valaistaan siniseksi. Autismisäätiö järjestää Helsingissä Narinkkatorilla tapahtuman, jossa marssitaan sinisenä kulkueena eduskuntatalolle ja takaisin. Pukeutumalla sinisiin vaatteisiin, jakamalla tietoa sekä näkymällä haluamme nostaa autismitietoisuutta myös Suomessa.

Eduskuntatalon eteen marssiva kulkue haluaa kiinnittää päättäjien huomion autismin kirjon henkilöiden tarpeisiin lainsäädäntötyössä. Autismin kirjo nivotaan yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa usein yhteen kehitysvammaisuuden kanssa. Autismin kirjon henkilöt ovat kuitenkin ryhmä, jolla on omat erityiset tarpeensa. Autismin kirjon henkilöiden täysipainoista osallistumista yhteiskuntaan vaikeuttavat yleinen tiedon ja ymmärryksen puute sekä riittämätön yksilöllinen tuki. Tämän takia autismin kirjon potentiaali jää tällä hetkellä hyödyntämättä yhteiskunnassamme.

Autismin kirjon piirteet ilmenevät yksilöllisesti ja niiden tunnistaminen on edellytys oikeanlaisen tuen, hoidon ja kuntoutuksen toteuttamiseksi. Autismin kirjon piirteet vaikuttavat kokonaisvaltaisesti henkilöiden tapaan ajatella, kokea ympäristöään ja olla vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. Autismin kirjon piirteillä voi olla vaikutusta myös selviytymiseen opiskelussa, työelämässä, vapaa-ajalla sekä vanhemmuudessa ja ihmissuhteissa.

Noin prosentti maailman väestöstä kuuluu autismin kirjoon eli Suomessa on arviolta 54 000 autismin kirjon henkilöä.

”Meidät pitäisi nähdä mahdollisuutena ja työllistettävinä ihmisinä. Emme me halua olla päivät pitkät vain kaltaistemme seurassa. Sopeutuminen yhteiskuntaa on kuitenkin toisille suurempi haaste kuin toisille.”

-       Henna Laulainen, 2011 -

Hanna Ekman
palvelutoiminnan päällikkö

OHJELMA keskiviikkona 2. huhtikuuta

Autismisäätiön tapahtumateltta Narinkkatorilla Helsingissä kello 10.30-16.00.

Tule Maailman autismitietoisuuden päivänä keskiviikkona 2. huhtikuuta Narinkkatorille tutustumaan toimintaamme ja juttelemaan Autismisäätiön asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa.  Esillä Autismisäätiön asiakkaiden valmistamia taide-esineitä.

Sininen kulkue lähtee tapahtumateltalta eduskuntatalolle ilmapalloineen kello 12.40.

Tapahtuma eduskuntatalon edessä kello 13:00 - n. 13.45.

Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon puhe

Autismisäätiön toiminnanjohtaja Ritva Ulanderin puhe: Tuhlattu pääoma

Kokemusosaajan puheenvuoro

Tapahtuman lopuksi vapautamme ilmapalloja taivaalle!

Narinkkatorilla tavataan!

Lisätietoja tapahtumasta:

palvelutoiminnan päällikkö
Hanna Ekman
hanna.ekman@autismisaatio.fi

Autismisäätiön palvelutoiminnan kohderyhmänä ovat nuoret ja aikuiset, joilla on autismin kirjon oireyhtymä (autismi, Asperger) tai jokin muu kehityksellinen neuropsykiatrinen oireyhtymä, kuten ADHD, Touretten oireyhtymä, laaja-alainen kehityshäiriö, tai piirteitä edellä mainituista.