Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Luonnonsuojeluliitto vie papat pitkospuille

Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliitto vie papat pitkospuille

Julkaistu: 28.08.2014 klo 17:48
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto juhlii Suomen luonnon päivää 30.8. viemällä ulos ikäihmisiä, jotka eivät pääse retkelle omin voimin. Luonnonsuojeluliitto kannustaa muitakin viemään isovanhemmat metsään tai auttamaan naapurin mummon pihakeinuun.

"Haluamme muistaa heitä, jotka eivät yksin pääse nauttimaan suomalaisesta luonnosta ilman apua. Ikäihmisilläkin on oikeus päästä virkistymään luontoon, joka lisää tutkitusti kaiken ikäisten hyvinvointia. Vanhemmalla väellä on pitkä kokemus myös luonnosta ja sen muuttumisesta. Yhteisellä luontoretkellä heitä kannattaa kuunnella", sanoo viestintäpäällikkö Matti Nieminen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Luontopolkumateriaalista inspiraatiota

Luonnonsuojeluliitto on tuottanut Pappa pitkospuille, mummo marjaan -luontopolkumateriaalin, jossa on kymmenen erilaista aisteja, ajattelua ja liikkumista virittävää luontorastia. Käsikirjoituksesta vastaavat Adela Pajunen ja Marko Leppänen.

"Luonnossa oleminen alentaa tutkitusti verenpainetta ja vähentää lihasjännitystä, se laukaisee stressiä ja elvyttää kognitiivisia kykyjä. Ihmisten välinen myönteinen yhteyskin näyttää lisääntyvän viherympäristössä", kertoo oppaan tekijä, biologian opettaja ja luontokouluttaja Adela Pajunen.

Pajunen on huomannut, että seniorikansalaisille suunnattua materiaalia on valitettavan vähän. Hän neuvoo valitsemaan luontoretken tai pihalla piipahduksen ikäihmisen kunnon mukaan.

"Etene riittävän hitaasti, kulje käsikynkässä ja kuuntele vanhusta", Pajunen vinkkaa.

Tapahtumia eri puolilla Suomea

Luonnonsuojeluliiton paikallisyhdistykset järjestävät Suomen luonnon päivänä ikäihmisille sopivia luontoretkiä eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Espoossa Luonnonsuojeluliiton asiantuntijat ja vapaaehtoiset vievät palvelutalo Hopeakuun asukkaat tutustumisretkelle lähiluontoon ja pihapiiriin. Palvelutalon pihamaalle perustetaan yhdessä perhoskasvipenkki, ja lopuksi nautitaan kakkukahvit Suomen luonnon päivän kunniaksi.

"On aina positiivista, kun asukkaille halutaan tuottaa iloa. Luonto hoitaa ihmisen mieltä", sanoo Hopeakuun palvelutalovastaava Ulla Mäkelä.

Suomen luonnon päivä on Suomen luonnonsuojeluliiton, Suomen ympäristökeskuksen, Metsähallituksen luontopalvelujen sekä Biologian ja maantieteen opettajien liiton yhteishanke. Luonnonsuojeluliittoa tukee tapahtumien järjestämisessä ja materiaalien tuotannossa Ekokem.

Toimituksille:

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita mukaan seuraamaan Espoossa palvelutalo Hopeakuun tapahtumaa. Aika: 30.8. klo 13.30–15.30. Paikka: Palvelutalo Hopeakuu, Friisinkalliontie 10, Espoo.

Lisätiedot:

Pappa pitkospuille, mummo marjaan - opas ikäihmisten luontopolulle:
www.sll.fi/pappapitkospuille

Maksuton kuvituskuva toimituksille Pappa pitkospuille -teemasta:

Suomen luonnon päivä:
www.suomenluonnonpaiva.fi
www.facebook.com/suomenluonnonpaiva
www.twitter.com/Luonnonpaiva

Maria Vilppola, Suomen luonnon päivän koordinaattori, 0400-460 250, maria.vilppola@sll.fi

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto, 050-564 2283, matti.nieminen@sll.fi

Ulla Mäkelä, palvelutalovastaava, Palvelutalo Hopeakuu, puh. 045-773 12125

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto