Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Lionsklubit ohjaavat turvalliseen netin käyttöön

Suomen Lions-liitto ry

Lionsklubit ohjaavat turvalliseen netin käyttöön

Julkaistu: 13.06.2013 klo 10:18
Julkaisija: Suomen Lions-liitto ry

- Mielestämme turvalliseen netin käyttöön ohjaamisella tulee olla pysyvä sija koulun opetussuunnitelmassa. Se on lasten turvallisen tulevaisuuden tae siinä kuin liikenneturvallisuus tai moni muu hyvää elämää rakentava sisältö.

Näin toteaa Suomen Lions-liiton LIONS QUEST -työryhmän jäsen ja "Vastuu on minun" -projektin vetäjä Jukka Isotalo.

Suomen lionsklubit ovat opastaneet lapsia turvalliseen netin käyttöön jo useamman vuoden ajan. Sitä varten klubit ovat  tuottaneet 24-sivuisen ”Vastuu on minun”-oppaan, joka on jaettu neljäsluokkalaisille sekä heidän perheilleen. Opettajia varten kouluihin on toimitettu heidän tarvitsemaansa tukiaineistoa.

Opas auttaa vanhempia keskustelemaan lasten kanssa tietokoneen ja internetin käyttöön liittyvistä asioista. Vihkosesta löytyy myös apua ongelmatilanteiden ennakoimiseen ja niistä selviämiseen.

Keskustelun aikana vanhemmat voivat esimerkiksi selvittää, tuntevatko heidän lapsensa todella kaikki keskustelukaverinsa verkossa. Heidän kanssaan voidaan sopia, että lapset eivät anna henkilötietojaan, kuviaan tai sähköpostiosoitteitaan tuntemattomille. Lasten kanssa keskustellaan, miksi pelottavia ja raakaa väkivaltaa sisältäviä videoita ei tule katsella. Aiheita on runsaasti…

”Vastuu on minun” -kampanja toteutetaan yhdessä peruskoulujen kanssa, ja paikalliset lionsklubit rahoittavat sen kokonaan. Viime lukukautena opas jaettiin 12.000 neljäsluokkalaiselle eli saavutettiin neljännes koko ikäluokasta.

Suomessa kehitetty malli kiinnostaa myös kansainvälistä 1,38 miljoonan lionin keskusorganisaatiota, jolle se on jo esitelty. "Vastuu on minun" -hanke on mukana myös lionsliikkeen kansainvälisessä vuosikokouksessa Hampurissa 5.-9.7.2013. Siitä saattaakin tulla suomalaisen lionstoiminnan vientituote.

Lisätietoja hankkeesta

LIONS QUEST -työryhmä / Jukka Isotalo

jukka.isotalo@lions.fi, 050-3648625

www.vastuuonminun.info

Liitteet:

Esimerkki vanhemmille jaettavasta huomiokirjeestä

Esimerkki kouluille lähetettävästä kirjeestä

Kuvaus "Vastuu on minun" -hankkeesta

Lions-klubit  palvelevat

Lions-järjestön jäsenet tekevät vapaaehtoistyötä yhtä hyvin lasten ja nuorten terveen elämän ja kehityksen turvaamiseksi kuin ikääntyneiden, perheiden, vammaisten ja muiden apua tarvitsevien tukemiseksi.

Lions-järjestön motto on: Me palvelemme. Palvelu tapahtuu paikallisten Lions-klubien kautta. Jäseniä järjestössä on lähes 1,4 miljoonaa 208 maassa. Suomessa jäseniä on yli 25.000. Naisia heistä on runsaat 4.000 eli 16%.

Lions-klubien tärkein kiinnostuksen kohde on oma lähialue ja asuinympäristö. Palvelun kohteina ovat mm. koulut ja päiväkodit, kunnalliset ja yksityiset vanhainkodit ja palvelutalot, vammaiset ja näkövammaiset ja lasten liikuntaharrastukset.

Paikallisen auttamisen lisäksi klubit osallistuvat myös kansallisiin ja kansainvälisiin hankkeisiin, mm. suurkatastrofikeräyksiin.

Lionsjärjestö ei pyri korvaamaan yhteiskunnan peruspalveluja, vaan vapaaehtoistyöllä annetaan apua kohteisiin, jotka jäävät hoitamatta julkisin varoin. Tämä apu voi olla pienille ryhmille tai yksittäisille ihmisille hyvinkin merkittävää.

Myös lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn on kehitetty useita eri palveluja, joita klubit toteuttavat kotiseuduillaan yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa.

Palvelun lisäksi klubit auttavat myös taloudellisesti. Varat kerätään avustuskohteisiin järjestämällä erilaisia tapahtumia ja tempauksia. Keräysten tuotto menee lyhentämättömänä avustuskohteisiin. Vuonna 2007 Financial Timesin tekemän tutkimuksen mukaan Lions Clubs International Federation (LCIF) arvioitiinkin sen vuoksi maailman luotettavimmaksi vapaaehtoisjärjestöksi.

Maarit Kuikka

Pääsihteeri