Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Lapsille ja nuorille suunnattu tukipalvelu Mantelichat aukeaa jälleen jouluna

Pelastakaa Lapset ry

Lapsille ja nuorille suunnattu tukipalvelu Mantelichat aukeaa jälleen jouluna

Julkaistu: 20.12.2012 klo 08:00
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

Pelastakaa Lapset avaa tänä jouluna kymmenettä kertaa lapsille ja nuorille suunnatun reaaliaikaisen verkkokeskustelun, Mantelichatin.

”Mantelichat käynnistettiin kymmenen vuotta sitten, koska nähtiin tärkeäksi, että nuorilla olisi mahdollisuus jutella jouluna toisten nuorten ja turvallisten aikuisten kanssa mieltä painavista asioista,” kertoo Pelastakaa Lasten verkkonuorisotyön koordinaattori Martti Härmä ja jatkaa, että erityisesti jouluna ovat vuosien saatossa korostuneet lasten ja nuorten yksinäisyys ja tarve turvallisen aikuisen seuraan.

Mantelichat avataan jouluaattona 24.12. klo 19.

Nykyisin Pelastakaa Lapset järjestää Mantelichatteja jouluaaton lisäksi myös muulloin, jotta lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden keskustella heille tärkeistä asioista tarvittaessa myös aikuisen vapaaehtoisen päivystäjän kanssa. Lapsille ja nuorille on keskustelu ja avun hakeminen verkon kautta luontevaa. Chatissa keskustelu madaltaa heidän kynnystään puhua vaikeistakin asioista aikuisen kanssa.  Verkon kautta tavoitetaan samanaikaisesti suuri määrä lapsia ja nuoria. Mantelichatin kautta kohdataan vuosittain noin 2000 lasta ja nuorta.

Pelastakaa Lapset kouluttaa jatkuvasti päivystäjiä toimimaan lasten ja nuorten parissa verkossa. Kaikki vapaaehtoiset päivystäjät ovat käyneet tämän koulutuksen. Lisäksi heiltä toivotaan työ- tai opiskelukokemusta lasten ja nuorten parissa tehtävästä työstä. Chatin päivystäjät ohjaavat tarpeen mukaan nuoria auttaviin palveluihin.

Mantelichat päivystää jouluaattona 24.12. IRC-Galleriassa www.irc-galleria.net klo 19 – 23.00 ja Pelastakaa Lasten omassa chat-palvelussa www.pelastakaalapset.fi/manteli klo 19 – 01.00.

Riitta Kauppinen, kansalaistoiminnan päällikkö, Pelastakaa Lapset, 050 433 1260, riitta.kauppinen@pelastakaalapset.fi

www.pelastakaalapset.fi/mantelichat

Carita Päivänen, viestintäpäällikkö, Pelastakaa Lapset ry, puh. 040 535 8221, carita.paivanen@pelastakaalapset.fi

Pelastakaa Lapset ry on vuonna 1922 perustettu, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, joka tukee erityisesti vaikeissa oloissa eläviä lapsia ja pyrkii edistämään lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla. Pelastakaa Lapset on osa Save the Children – järjestöä, joka toimii lasten hyväksi yli 100 maassa. Visionamme on maailma, jossa toteutuu jokaisen lapsen oikeus elämään, suojeluun, kehittymiseen ja osallistumiseen. Tehtävänämme on parantaa sitä tapaa, jolla lapsia kohdellaan sekä saada aikaan välittömiä ja pysyviä parannuksia lasten elämään. Lisätietoa: www.pelastakaalapset.fi