Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Lähetysseuralta 50 000 euroa lisää Etiopian kuivuuskatastrofin hoitoon

Suomen Lähetysseura

Lähetysseuralta 50 000 euroa lisää Etiopian kuivuuskatastrofin hoitoon

Julkaistu: 12.05.2016 klo 08:00
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Suomen Lähetysseura on myöntänyt 50 000 euroa lisäavustusta Etiopian kuivuuskatastrofin hoitoon Etiopian Mekane Yesus -kirkon kautta. Lähetysseura myönsi myös 50 000 euron avustuksen aiemmin helmikuussa.

Lähetysseuran tuki kohdennetaan erityisesti Arsin maakuntaan, jossa kirkon hätäaputyö kohdistuu ensisijaisesti haavoittuviin väestöryhmiin, kuten aliravitsemuksesta kärsiviin lapsiin sekä imettäviin äiteihin ja raskaana oleviin naisiin. Ruoka-avun lisäksi kirkko tukee kuivuudesta kärsineen maataloustuotannon elpymistä. Kotitaloudet saavat siemenviljaa ja eläinrehua, puhtaan veden saantia edistetään ja väestölle annetaan hygieniakoulutusta.

– Tilanne Arsin maakunnan Negellen kunnan alueella on edelleen vaikea, kehitysyhteistyökoordinaattori Timo Ahlberg kertoo.

– Koska ruokaa on ollut vähän ja se on ollut yksipuolista, väestö on heikossa kunnossa. Ruoka-apu tulee suureen tarpeeseen. Siemenviljaa ei viime vuoden kuivuuden takia jäänyt, joten hätäapuna jaettava siemenvilja on myös hyvin tarpeellista. Viime viikkoina alueella on satanut jonkin verran, ja kylvötöihin päästäneen lähiaikoina. Sateitten ansiosta karjalle on nyt ruohoa saatavilla, mutta uusi sato kypsyy vasta lokakuulla, joten siihen saakka hätäapua tarvitaan.

Etiopian kuivuuskriisi on pahin katastrofi kolmeen vuosikymmeneen. Vuoden alussa hallitus arvioi yli 10 miljoonan ihmisen olevan ruoka-avun tarpeessa. Kuivuuden syynä pidetään voimakasta El Niño -ilmiötä. Viime vuonna Etiopian kevät- ja kesäsateet eivät tulleet normaalisti, minkä takia ruokaturva maassa heikkeni nopeasti.

Suomen Lähetysseuran katastrofityötä voi tukea verkossa osoitteessa www.suomenlahetysseura.fi/katastrofikerays tai pankissa IBAN: FI60 8179 9710 0312 86, BIC: DABAFIHH, viestikenttään AUTA, soittamalla puhelinnumeroon 0600 11320 (puhelun hinta 20,28 e + pvm.) tai lähettämällä tekstiviesti AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155.

Kuva Ari Vitikainen:

Etiopiassa on joillakin alueilla viime viikkoina satanut jonkin verran, ja kylvötöihin päästäneen lähiaikoina. Uusi sato kypsyy kuitenkin vasta loppuvuodesta, joten sinne asti tarvitaan hätäapua.

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi