Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Lähetysseuralta 50 000 euroa burundilaispakolaisten tukemiseen Tansaniassa

Suomen Lähetysseura

Lähetysseuralta 50 000 euroa burundilaispakolaisten tukemiseen Tansaniassa

Julkaistu: 17.08.2016 klo 13:04
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Suomen Lähetysseura on myöntänyt 50 000 euroa tansanialaiselle Tanganyika Christian Refugee Service -järjestölle (TCRS) burundilaispakolaisten kanssa tehtävään työhön.

Keskiafrikkalaisessa Burundissa runsas vuosi sitten alkaneet levottomuudet ovat johtaneet laajamittaiseen pakolaiskriisiin, jonka seurauksena yli 250 000 burundilaista on paennut kotimaastaan. Pakolaisten vastaanotossa suurimman taakan kantavat naapurimaat Ruanda, Uganda, Kongo ja Tansania.

Paine kohdistuu etenkin Tansaniaan, jonka länsiosien pakolaisleireillä asuu jo nyt runsaat 140 000 henkeä. Tilanne vaikeutuu päivä päivältä: pakolaisten virta naapurimaihin jatkuu, ja uusia leirejä avataan tulijoiden majoittamiseksi.

Lähetysseuran pitkäaikainen kumppani TCRS on kriisin alusta lähtien osallistunut burundilaispakolaisten tukemiseen yhteistyössä Tansanian hallituksen sekä YK:n pakolaisapujärjestö UNHCR:n kanssa. Lähetysseura myönsi TCRS:lle 50 000 euroa tähän tarkoitukseen myös viime syksynä.

Lähetysseuran tuki käytetään vesihuollon, sanitaatiopalvelujen sekä hygieniatilanteen kohentamiseen Ndutan ja Mtendelin pakolaisleireillä läntisessä Tansaniassa. TCRS tarjoaa myös materiaaliapua sekä psykososiaalista tukea. Tavoitteena on lisäksi parantaa peruskoulutuksen saatavuutta sekä kehittää elinkeinotoimintaa pakolaisuuden oloissa.

Ndutan leirillä asuu yli 55 000 ihmistä, eikä sinne vastaanoteta enää enempää. Mtendelin leirille tulee viikoittain 1000–1500 uutta pakolaista.

– Suurimmat haasteet leireillä ovat puhdas vesi ja ruoanlaitto. Vettä pitäisi saada samaan tahtiin kuin väkeä tulee lisää. Entä mistä polttopuita kaikille, kun valtio on kieltänyt katkomasta puita? Eri järjestöt huolehtivat sovitun työnjaon mukaisesti eri tarpeista: vesi, koulutus, terveydenhuolto, ruoka, suojat, logistiikka, lastensuojelu, ympäristönsuojelu. Kaikki toiminta tapahtuu valtion tarkassa valvonnassa, TCRS:n hankekoordinaattori Terry Raphael kertoo.

TCRS on vuonna 1964 pakolaistyötä varten perustettu järjestö, joka nykyisin tekee myös monipuolista kehitysyhteistyötä.

………………

Suomen Lähetysseuran katastrofityötä voi tukea osoitteessa www.suomenlahetysseura.fi/katastrofikerays

Kuvatekstit:

Riittävä vedensaanti on ongelma pakolaisleireillä. Mtendelin leirille tulee viikoittain yli tuhat uutta ihmistä, joten vedentarve kasvaa jatkuvasti. Kuva Katri Kuusikallio

Leirille saapuvat uudet tulokkaat majoitetaan ensin yhteistelttoihin, naiset ja lapset omaansa, miehet omaansa.  Myöhemmin perheet saavat oman teltan. Kuva Katri Kuusikallio

TCRS järjestää leireillä myös erilaisia aktiviteetteja. Rumpu- ja tanssiryhmä tarjoaa nuorille mahdollisuuden purkaa energiaansa ja tuo vähän vaihtelua elämään. Kuva Katri Kuusikallio

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi