Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Kulttuuritapahtumille liki 4,5 miljoonaa festivaalitukea

Kulttuuritapahtumille liki 4,5 miljoonaa festivaalitukea

Julkaistu: 10.03.2010 klo 10:05
Julkaisija: Opetusministeriö

Valtakunnalliset kulttuuritapahtumat saavat liki 4,5 miljoonaa euroa valtionavustusta. Tukea saa 154 tapahtumaa, joista uusia avustuksensaajia on kahdeksan, mm. kansantanssin ja -musiikin kansainvälinen festivaali Hollo ja Martta, Vuoden Luontokuva -festivaali, valtakunnalliset perinne- ja korjausrakentamisen päivät Wanhassa Wara Parempi Loviisassa sekä Joensuun kirjallisuustapahtuma.

Kaikkiaan kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin myönsi tapahtumille tukea 4 461 000 euroa. Summa kasvoi 400 000 euroa viime vuodesta. Tänä vuonna avustusta haki 214 tapahtumaa. Hakijoiden määrä on pysytellyt viimeiset kolme vuotta melko tasaisena.

- Suomalaisilla kulttuuritapahtumilla on pitkät perinteet. Tyypillisesti tapahtumia järjestävät yhteisöt ja järjestöt pienellä budjetilla ja henkilöstömäärällä. Tapahtumien vaikutukset voivat kuitenkin olla investoituihin rahamääriin nähden moninkertaiset; pienikin tuki voi näin ollen olla paikallisesti erittäin merkittävä," toteaa ministeri Wallin.

Suurimpia avustuksen saajia olivat Savonlinnan Oopperajuhlat. Tampereen teatterikesä, Kuhmon Kamarimusiikki, Kuopio Tanssii ja soi -festivaali ja Helsingin juhlaviikot.

Luettelo avustusta saaneista tapahtumista 2010 (pdf)

- suunnittelija Viivi Seirala, opetusministeriö, puh. (09) 160 77055

pm