Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Krisjouren för unga har lediga tider

HelsinkiMissio

Krisjouren för unga har lediga tider

Pressmeddelande.
Publicerad: 14.01.2016 kl. 09:00
Utgivare: HelsinkiMissio

Krisjouren för unga vid HelsingforsMission har lediga tider och kan ta emot klienter för samtalsstöd så snabbt som samma vecka.

– På många håll är kötiderna långa eller byråkratin invecklad innan man får hjälp. Vi har möjlighet att ta emot klienter och hoppas att flera unga modigt tar kontakt då de känner att de mår dåligt eller har något de skulle vilja dela med en professionell. Till Krisjouren för unga kan man komma med små eller stora problem, det är även anonymt om det önskas, säger teamledare Robert Nilsson.

Krisjouren för unga erbjuder samtalshjälp för 12–29-åriga ungdomar, unga vuxna och deras familjer. Servicen kostar inget och är konfidentiell. Krisjouren för unga har telefon- och besöksjour måndagar  kl. 9-11. Tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 9–12. Dejourerande krisarbetare svarar då på telefonnummer 045 341 0574. Under jourtid kan man också komma på besök utan tidsbeställning. Utanför jourtid går det bra att lämna ett meddelande på vår telefonsvarare. Man kan även kontakta oss eller boka tid hos oss via e-post till adressen krisjouren@helsinkimissio.fi.

Gruppverksamhet för unga och stödgrupp för föräldrar

Krisjouren för unga ordnar också gruppverksamhet för unga, unga vuxna och deras närstående. Den omtyckta självbildsgruppen från 2015 startas våren 2016 för 17-24 åringar. För dom som känner att de i grupp vill öva upp sin sociala kompetens, stärka sin självbild och självkänsla i sociala situationer. Att utmana sig själv i grupp kring dessa ämnen har visat sig vara en väldigt stärkande erfarenhet för deltagarna.

Även föräldrar som är oroliga för sina barns välmående kan få stöd via Krisjouren för unga.

– Föräldrar i höstens ”Stödgrupp för föräldrar till barn som mår psykiskt dåligt” har uttryckt lättnad över att möta andra föräldrar i samma situation, kunnat tala om svåra saker utan att känna sig stämplade samt önskat att tröskeln för att delta i dylik verksamhet inom Svenskfinland skulle bli lägre. Jag hoppas vi med denna gruppverksamhet kan bidra till att flera föräldrar vågar komma och tala om sin oro för sina barn tillsammans med andra föräldrar, säger krisarbetare Jonna Winberg.

Mer information om:

Gruppverksamhet för unga: lina.kaivos@helsinkimissio.fi

Stödgrupp för föräldrar: jonna.winberg@helsinkimissio.fi

Tilläggsuppgifter:

Teamledare, krisarbetare Robban Nilsson, robert.nilsson@helsinkimissio.fi, 044 703 6879

Krisarbetare Jonna Winberg, jonna.winberg@helsinkimissio.fi, 045 341 7552

Kommunikationschef Kristiina Backberg, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi, 044 733 1544

www.krisjourenforunga.fi

Facebook Krisjouren för unga

Instagram Krisjouren för unga

HelsingforsMission är en organisation inom socialsektorn som arbetar med seniorer, ungdomar, barnfamiljer och specialgrupper. Vi manar alla finländare att arbeta för de bortglömda i samhället - mot ensamheten. Vår organisation har cirka 90 anställda och över 700 aktiva volontärer. Verksamheten finansieras av privata givare, företag, stiftelser, Helsingfors stad samt Penningautomatföreningen.