Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Konfirmaatiokolehdeilla rakennetaan koulu Kambodzhaan

Kirkon Ulkomaanapu

Konfirmaatiokolehdeilla rakennetaan koulu Kambodzhaan

Julkaistu: 16.05.2011 klo 15:41
Julkaisija: Kirkon Ulkomaanapu

Kirkon Ulkomaanapu haastaa kaikki Suomen rippikoulut ja rippikoululaiset mukaan rakentamaan koulua Kambodzhaan. Konfirmaatiokolehdeilla koulu Kambodzhaan -haasteen tavoitteena on kerätä 50 000 euroa, joiden avulla rakennetaan koulu Prohus Kbal -kylän lapsille. Mukaan on jo ilmoittautunut useita seurakuntia. Ensimmäisten joukossa haasteen otti vastaan Järvenpään seurakunta.

-Haluamme antaa nuorille konkreettisen  vaikuttamismahdollisuuden paremman maailman puolesta. On hienoa olla mukana hankkeessa, jonka avulla saa viedä eteenpäin viestiä lukutaidon ja koulutuksen merkityksestä. Tähän konfirmaatiokolehtikeräykseen osallistuminen on osa diakonia -ja lähetyskasvatustyötämme, kertoo Järvenpään seurakunnan diakoni Mirka Rotola-Pukkila.

Keräyksen etenemistä ja mukana olevia seurakuntia voi seurata Ulkomaanavun verkkosivuilla koko kesän ajan. Ulkomaanapu tekee Kambodzhassa töitä erityisesti köyhän maaseudun kehittämisen ja miinanraivauksen puolesta. Yli puolet väestöstä on alle 18-vuotiaita ja monilla lapsilla ei ole köyhyyden tai muiden syiden vuoksi mahdollisuutta käydä koulua. Nyt rakennettava koulu rakennetaan yhdessä paikallisten kumppaneiden kanssa.

-Nuoret ovat valveutuneita näissä kysymyksissä. Ymmärretään, että meillä Suomessa on hyvä asua ja että meillä on vastuu muun maailman ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnista, toteaa Rotola-Pukkila.

Haasteella on oma tapahtuma Facebookissa ja se kerää yhteen haasteeseen osallistuvat nuoret ja hankkeen muut tukijat ympäri Suomea. Haaste löytyy nimellä Konfirmaatiokolehdeilla koulu Kambodzhaan Kirkon Ulkomaanavun Facebook-sivuilta.

Asta Turtiainen, seurakuntayhteyksien koordinaattori, puh. 050 566 6278

Kuvamateriaaleja ja Mirka Rotola-Pukkilan koko haastattelu

Tapahtuma Facebookissa

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin katastrofiavun antaja. www.kirkonulkomaanapu.fi