Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Kirkko muutoksessa ja matkalla - pohdintoja työntekijöille ja matkalaisille

Suomen Merimieskirkko ry

Kirkko muutoksessa ja matkalla - pohdintoja työntekijöille ja matkalaisille

Julkaistu: 15.12.2015 klo 15:50
Julkaisija: Suomen Merimieskirkko ry

Noin viidennes suomalaisista ja heidän jälkeläisistään, yhteensä noin 1,3 miljoonaa ihmistä, elää ulkomailla. Matkalle lähtö on toisinaan ollut pakko, joskus taas uusien mahdollisuuksien avaama unelma. Vieraitten kulttuurien keskellä eläneet suomalaiset ovat olleet kirkolle sekä haaste että mahdollisuus. Uusissa tiilanteissa perinteisten toimintamallien lisäksi kirkko on opetellut uudella tavalla kulkemaan ihmisen arjessa.

Suomen Merimieskirkon kustantamat uudet kirjat Matkan ja muutoksen kirkko sekä Matkakatekismus avaavat näkymän ihmisen matkaan ulkomailla.

Matkan ja muutoksen kirkko kuvaa Merimieskirkon ja kirkon ulkosuomalaistyön juuria ja nykypäivän työn teologisia lähtökohtia. Kirkon työ matkalla olevien ihmisten keskellä vie myös satamaan, kauppaan ja kaduille. Matkan ja muutoksen kirkko on kirjoitettu työntekijöille ja kaikille kirkossa toimiville.

Matkakatekismus on jokaiselle matkalaiselle tarkoitettu taskuun mahtuva ja maanläheinen pohdinta elämästä ja Jumalasta. Lyhyet luvut käsittelevät muun muassa työtä, seksiä, nälkää, velkaa, kärsimystä, armoa, toivoa ja siunausta. Jumalaa ja uskoa tarkastellaan ihmisen tasolta ja ilman turhaa tärkeilyä. Sanottua-osastossa on mukana myös lyhyitä tekstejä Raamatusta ja virsistä – Juicea tai Satumaata unohtamatta.

Teosten kirjoittaja Kari Latvus: ”Itse asiassa elämä ulkomailla tuo esiin elämän keskeiset kysymykset. Se pelkistää ja nostaa esille sekä elämän ilot että surut.”

”Kun perinteiset kirkon toimintamallit eivät tavoita ihmisiä, niin silloin on mahdollista mennä sinne, missä ihmiset tekevät työnsä. Silloinkin kirkossa voi avata oven ja kutsua kahvilaan, kirjastoon ja saunaan. Ihmisen kohtaaminen on osa armon saamista ja jakamista. Mutta on tärkeää, että kirkko on myös pyhä paikka, jossa puhutaan Jumalasta liiemmin punastelematta.”

Kari Latvus toimi vuosina 2013–2014 merimiespappina (Helsinki / Rotterdam) ja osana kehittämishanketta hän kirjoitti julkaistut kirjat. Hankkeen rahoittivat Merimieskirkko, Kirkkohallituksen ulkoasiain osaston ulkosuomalaistyön yksikkö ja seurakuntayhtymät Tampereella, Espoossa, Helsingissä, Turussa ja Kaarinassa sekä Rahtarit ry ja Suomen Kirkon Pappisliitto.

Kirjoja voi tilata Merimieskirkon nettipuodista: merimieskirkko.fi/nettipuoti

Kari Latvus, Matkan ja muutoksen kirkko. Merimieskirkko 2014. Koko A5, 132 sivua. Hinta: 20 €.
Kari Latvus, Matkakatekismus. Merimieskirkko 2015. Koko B6 (12,5 x 17,6 cm), 36 sivua. Hinta: 15 €.

Median arvostelukappalepyynnöt sähköpostilla: marko.toljamo@merimieskirkko.fi.
Kirjojen kansikuvat myös osoitteessa: merimieskirkko.fi/74-lehdistotiedotteet.

Lisätietoa:
Pääsihteeri Hannu Suihkonen, hannu.suihkonen@merimieskirkko.fi, 040-1922778
Alppilan kirkon toiminnanjohtaja Kari Latvus, kari.latvus@evl.fi, 050-3797 667

Merimieskirkko – välittävien yhteisöjen kirkko

Suomen Merimieskirkko on itsenäinen yhdistys, joka perustettiin vuonna 1875. Merimieskirkko toimii ulkomailla asuvien ja liikkuvien suomalaisten parissa sekä tekee kansainvälistä merenkulkijatyötä Suomen satamissa.
Vuonna 2014 Merimieskirkon työssä kohdattiin 286 000 ihmistä. Kotimaan kansainväliset merimieskirkot palvelevat Haminassa, Kotkassa, Helsingin Vuosaaressa ja Hernesaaressa (kesäkausi), Turussa, Raumalla, Kokkolassa, Raahessa, Oulussa, Kemi-Torniossa. Merimieskirkon laivakuraattorit kohtasivat suomalaisilla laivoilla 5 000 merenkulkijaa vuonna 2014.
Ulkomailla Merimieskirkolla on toimintaa Saksassa, Belgiassa, Hollannissa, Luxemburgissa, Isossa-Britanniassa ja Kreikassa. Lisäksi yhdistys harjoittaa matkapappitoimintaa Irlannissa, Puolassa ja Kaakkois-Aasiassa.

http://www.merimieskirkko.fi/ ja http://www.facebook.com/Merimieskirkko