Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Keltaisen Nauhan päivä 11.3.2015 haastaa aktiiviseen arkeen

Suomen Reumaliitto ry

Keltaisen Nauhan päivä 11.3.2015 haastaa aktiiviseen arkeen

Julkaistu: 06.03.2015 klo 16:34
Julkaisija: Suomen Reumaliitto ry

Liiallinen istuminen ja paikallaan olo vaarantavat yksilön terveyden. Suomen Reumaliitto panee toimeksi ja haastaa työpaikat nostattamaan työntekijät ylös tuoleistaan taukojumppaamaan ja järjestämään kävelykokouksia taas Keltaisen Nauhan päivänä 11.3.2015. Työterveyslaitos kannustaa asiantuntijayhteistyökumppanina työntekijöitä aktiiviseen arkeen sekä töissä että vapaa-aikana.
Suomen Reumaliiton terveysvirityskampanja Keltaisen Nauhan päivä on tempaissut työpaikoilla keskellä maaliskuuta keskiviikkona jo vuodesta 2004 lähtien. Tavoitteena on nostaa esille tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisy yksilön elämänlaatua ja työkykyä ylläpitävänä voimana.

Nouse tuolista

Pelkkä vapaa-ajan liikunta ei riitä poistamaan liiallisen istumisen riskejä. Pitkäkestoinen paikallaanolo on terveydelle haitaksi. Peräti 82 prosenttia toimistotyöntekijöistä ei noudata suositusta tauottaa istumista puolen tunnin välein. Arkiaktiivisuus on hyväksi työpaikalla. Työasentojen vaihtelu lisää työtehoa.
”Liikunta on välttämätön edellytys tuki- ja liikuntaelinten terveydelle. Liikkuvilla on vähemmän sairauspoissaoloja ja enemmän työkykyä. Liikunnan voi luovasti yhdistää osaksi tehokasta työpäivää”, toteaa Reumaliiton toimitusjohtaja Maria Ekroth.
Reumaliitto ja Työterveyslaitos haastavat yritykset ja työyhteisöt mukaan Keltaisen Nauhan päivän viettoon lähettämällä Arki aktiiviseksi -videon yrityksille ja jaettavaksi edelleen sosiaalisessa mediassa http://bit.ly/1wLGtqW.
Useat työpaikat ja Reumaliiton yhdistykset ovat mukana Keltaisen Nauhan päivän vietossa. Reumaliitto ja eduskunnan Tules-ryhmä järjestävät tilaisuuden myös eduskunnassa talon työterveyshuollon kanssa.
Materiaaleja ja jumppaohjeita: http://bit.ly/1BObk6l

Maria Ekroth
puh. 040 707 91 14

Tinja Saarela
liikuntasuunnittelija
puh. 040 821 55 67

www.keltaisennauhanpaiva.fi
www.reumaliitto.fi

Suomen Reumaliitto on valtakunnallinen järjestö, johon kuuluu 160 jäsenyhdistystä ja niihin 42 000 henkilöjäsentä. Liitto tekee työtä reuma- ja muiden tuki- ja liikuntaelinsairaiden asialla. Liitto on perustettu vuonna 1947.