Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Kaikille lähetysjärjestöille esitetään jälleen tukea Espoossa

Espoon seurakunnat

Kaikille lähetysjärjestöille esitetään jälleen tukea Espoossa

Julkaistu: 11.03.2015 klo 08:30
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että ns. jakamattoman kansainvälisen vastuun tämänvuotinen määräraha jaetaan Kirkon Ulkomaanavun lisäksi kaikille kirkon virallisille lähetysjärjestöille. Varapuheenjohtaja Heikki Sorvarin muutosesitys hyväksyttiin äänin 8-6.

Pohjaesitys oli valmisteltu kirkkovaltuuston viimevuotisen päätöksen mukaisesti. Sen mukaisesti Espoon tukea olisivat tänä vuonna saaneet Kirkon Ulkomaanapu, Suomen Lähetysseura, Medialähetys Sanansaattajat ja Pipliaseura. Tuen ulkopuolelle olisivat jääneet Suomen Ev.lut. Kansanlähetys,  Ev.-lut. Lähetysyhdistys Kylväjä, Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys ja Svenska Lutherska Evangeliförening i Finland. Kahta viimeistä järjestöä ei ole vuoden 2009 jälkeen tuettu lainkaan kirkkovaltuuston aikaisemman päätöksen perusteella.

Jakamattoman kansainvälisen vastuun määrärahan jakaminen on herättänyt keskustelua jo vuosien ajan. Määrärahaa on aiemmin leikattu järjestöiltä, joiden suhtautumista naispappeuteen tai seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin on pidetty syrjivänä tai epäselvänä. Yhteisen kirkkoneuvoston uuden esityksen perusteluna on, että kaikki järjestöt ovat allekirjoittaneet Lähetystyön perussopimuksen, sitoutuvat sen ehtoihin ja että tämän sopimuksen noudattamista myös seurataan. Yhteinen kirkkoneuvosto esitti valtuustolle samaa myös viime vuonna, mutta esitys kaatui tiukan äänestyksen jälkeen.

Yhteinen kirkkovaltuusto päättää asiasta kokouksessaan 25. maaliskuuta. Jakamattoman kansainvälisen vastuun määräraha vuodelle 2015 on hieman alle 2 miljoonaa euroa.

yhteisen seurakuntatyön päällikkö Jukka Huttunen, 040 544 1695, jukka.huttunen@evl.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi