Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Kaikille kaveri -hanke antoi kouluille työkaluja yksinäisyyden vähentämiseen

Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Kaikille kaveri -hanke antoi kouluille työkaluja yksinäisyyden vähentämiseen

Julkaistu: 27.11.2014 klo 15:08
Julkaisija: Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kaikille kaveri -hanke (2011-2014) antoi opettajille ja tukioppilasohjaajille uusia välineitä yksinäisten nuorten auttamiseksi. Tuki- ja kummioppilaat oppivat myös tunnistamaan yksinäisyyttä paremmin ja heidän on ollut helpompi auttaa yksinäisiä lapsia ja nuoria.

Kaikille kaveri -hankkeen tavoitteena oli tukea lasten ja nuorten kaverisuhteita ja ehkäistä yksinäisyyttä. Hanke toteutettiin viidessä koulussa: Vesalan yläasteella ja Latokartanon peruskoulussa Helsingissä, Neulamäen koulussa Kuopiossa, Maikkulan koulussa Oulussa ja Teräsrautelan alakoulussa Turussa. Hankerahoitus saatiin vuoden 2011 Yhteisvastuu-keräyksestä.

Kolmen vuoden aikana koulutettiin yli 300 alakoulujen kummioppilasta ja yli 200 yläkoulujen tukioppilasta. Koulutuksella haluttiin tukea oppilaiden kykyä vahvistaa kaverisuhteita ja järjestää toimintaa esimerkiksi välitunneille.

Koulutusten jälkeen tukioppilaat ja kummioppilaat suunnittelivat ja ohjasivat yhteisiä kummitunteja nuoremmille oppilaille. Kouluissa järjestettiin välituntitoimintaa, Kaikille kaveri -tapahtumapäiviä ja kohtaamisen paikkoja vanhemmille. Kaverisuhteet ja yksinäisyyden ehkäiseminen olivat teemoina myös vanhempainilloissa ja koulujen henkilökunnan koulutuksissa.

Kouluissa kokeiltiin myös chat-kanavaa, jossa oppilas saattoi keskustella koulun aikuisen kanssa mieltään painavasta asiasta, kuten kiusaamisesta tai yksinäisyydestä.

Opit osaksi tuki- ja kummioppilaskoulutuksia

Palautteiden mukaan Kaikille kaveri -malli vahvisti kummi- ja tukioppilaiden valmiuksia ymmärtää yksinäisyyttä ja lähestyä yksinäisiä oppilaita.

- Kaikille kaveri -opit aiotaan ottaa osaksi tuki- ja kummioppilaskoulutuksia, sanoo erityissuunnittelija Seppo Soine-Rajanummi MLL:stä.

Hankkeen myötä yksinäisten huomaaminen ja kaverisuhteet nostettiin koko koulun asiaksi. Samalla pystyttiin lisäämään yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta kouluissa.

MLL:n Kaikille kaveri -aineistoja on jo nyt jaettu ja koulutettu sadoille opettajille ja muille ammattikasvattajille lukuisissa tukioppilas- ja kummioppilastoiminnan tilaisuuksissa sekä koulutuksissa eri puolilla Suomea.

Erityissuunnittelija Seppo Soine-Rajanummi, p. 075 3245 427, etunimi.sukunimi@mll.fi
Nuorisotyön päällikkö Juuso Repo, p. 075 3245 513, etunimi.sukunimi@mll.fi
Tiedottaja Tiina Tuominen, p. 075 3245 580, etunimi.sukunimi@mll.fi

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia.

MLL:n visio 2024: Suomi on lapsiystävällinen yhteiskunta, jossa lapsen etu asetetaan etusijalle ja jossa lapset ja nuoret voivat hyvin.

Tutustu MLL:n toimintaan www.mll.fi
MLL Twitterissä @MLL_fi