Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Insatser för solidaritet -kampanjen inspirerar människor att stödja varandra

Solidaarisuus

Insatser för solidaritet -kampanjen inspirerar människor att stödja varandra

Pressmeddelande.
Publicerad: 12.03.2014 kl. 13:33
Utgivare: Solidaarisuus

Insatser för solidaritet logo

Organisationen för utvecklingssamarbete Solidaritets nya kampanj, Insatser för solidaritet, utmanar alla med att bevisa att största delen av människor såväl i Finland som ute i världen, är solidariska. Den tvåspråkiga kampanjen ­– Solidaarisuusteot / Insatser för solidaritet – uppmuntrar människor att göra, se och dela insatserer för solidaritet i vardagslivet. Vårt mål är att samla 5000 insatser från Finland och världen. Kampanjen börjar 19.3. med en stödspelning, Sound för Solidaritet.

-Solidaritet har mycket erfarenhet av att befrämja rättvisan och jämställdheten i fattiga och svaga länder. Med insatser för solidaritet- kampanjen visar vi att människor hjälper varandra och gör goda insatser för varandra överallt i världen, såväl i Finland som i utvecklingsländer. Fattigdomen hindrar inte människor från att bry sig om varandra, och toleransen har inte försvunnit från Finland, betonar Solidaritets verksamhetsledare Miia Nuikka

-I Finland behöver vi insatser för solidaritet och göra saker tillsammans numera mer än någonsin. Genom att synliggöra stödet och glädjen mellan människor, kan vi skapa ny tolerans och att människor bryr sig på ett nytt sätt, uppmuntrar Nuikka.

Kampanjen har som mål att samla 5 000 insatser för solidaritet från olika delar av Finland och världen. Insatser för solidaritet innebär alla insatser i praktiken, som en människa eller ett samfund utför för att stöda eller hjälpa varandra.

Vem som helst kan delta i kampanjen genom att göra eller observera en insats för solidaritet, eller genom att berätta om en insats för solidaritet man själv gjort i form av en video, ett foto, en text eller ett traditionellt postkort. Insatserna samlas på webbsidan där man också kan bekanta sig med andra människors insatser i Finland och i världen.

Insatser för solidaritet -kampanjen vill sprida en tolerant atmosfär samt öka förståelsen och nyfikenheten mot andra människors vardag och kultur.

-Genom att följa medier kan man få en nedslående och tröstlös bild av utvecklingsländer. I vår kampanj uppmuntrar vi människor i partnerländerna Nicaragua, Uganda och Somaliland, att berätta om de insatser för solidaritet de har mött eller gjort. Även de människor som lever i extrem fattigdom stöder och hjälper varandra, också väldigt kreativt och på flera olika sätt, funderar Nuikka.

Insatser för solidaritet-kampanjen börjar 19.3.2014 på jämlikhetsdagen med en stödspelning Sound för Solidaritet. Fina finska artister Samae Koskinen, Pikku Kukka och Ville Leinonen stiger upp på scenen, och kvällen leds av Tuuli Hongisto och Pauliina Siniauer, som är kända från Radio Helsinki. Solidaritetsbiljetten till spelningen som ligger i linje 6 Helsingfors kan man köpa till valbart pris. Intäkterna från spelningen används till Solidaritets arbete för jämställdhet i Nicaragua, Uganda och Somaliland.

Anslut dig till Insatser för Solidaritet- kampanjen– dela insatser för solidaritet för en tolerant värld!

• Insatsen för solidaritet kan även delas på Twitter och Instagram med taggar #solidaarisuusteot eller #insatserförsolidaritet. Insatserna uppdateras automatiskt på webbplatsen.
  • Sound för Solidaritet stödspelning Linje 6 ons 19.3. Läs mer.
  • Insatser för solidaritet samlas också bl.a. i dessa evenemang:
    - Social Forum 26.-27.4.2014, Helsingfors
    - Borgå Vårmarknad, Kevätmarkkinat 22.5.2014, Porvoo
    - Världen i byn- festival 23.-24.5.2014, Helsingfors
    - Arbetarnas musikevenemang 25.-26.7.2014, Valkeakoski

Mer information:

Miia Nuikka, verksamhetsledare, Solidaritet
tfn. 040 518 4345, miia.nuikka@solidaarisuus.fi

Siru Aura, kommunikationschef, Solidaritet
tfn. 050 366 3000, siru.aura@solidaarisuus.fi

www.solidaarisuusteot.fi
www.insatserforsolidaritet.fi

Bilagor

Solidaritet stöder jämställdhet mellan könen, människovärdigt arbete och utkomst samt utvecklingssamarbete som förstärker medborgarsamhällena i Nicaragua, Uganda och Somaliland. Solidaritet är utrikesministeriets partnerskapsorganisation och medlem till Ansvarsfullt Donerande rf.