Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » HelsinkiMissio vähentää nuorten yksinäisyyttä Reaktorissa

HelsinkiMissio

HelsinkiMissio vähentää nuorten yksinäisyyttä Reaktorissa

Julkaistu: 16.02.2015 klo 10:03
Julkaisija: HelsinkiMissio

Talviloman suurin nuorten tapahtuma Reaktori järjestetään 18.–20.2.2015 Messukeskuksessa. Reaktori on avoinna keskiviikosta perjantaihin kello 13–20.

HelsinkiMission Nuorten Kriisipiste on mukana tapahtumassa yksinäisyyden teemalla. Kriisipisteen osastolla työntekijät kertovat siitä, miten yksinäisyyttä voi helpottaa ja millaista ensiapua siihen on saatavilla.

− Nuorten yksinäisyys on viime aikoina jäänyt vähän varjoon kansalaiskeskustelussa, vaikka se on laaja sekä erittäin kipeä ja kauaskantoinen ongelma, arvioi HelsinkiMission kansalaistoiminnan johtaja Henrietta Grönlund.

− Haitallisinta sekä psyykkiselle että fyysiselle terveydelle on pitkään jatkunut yksinäisyys. Yksinäisen auttaminen onkin helpointa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, Grönlund painottaa.

Kasvatuspsykologian dosentti Niina Junttila on nostanut lasten ja nuorten yksinäisyyden valokeilaan teoksellaan Kavereita nolla (Tammi 2015). Kirjassa esitellyt lasten ja nuorten rankat kokemukset yksinäisyydestä ovat arkipäivää myös HelsinkiMission työntekijöille.

Tukihenkilö lievittää nuoren yksinäisyyttä

− Eräs tapaamani nuori kertoi, että ainoa ihminen, jota hän oli tavannut vapaa-ajalla, oli HelsinkiMission tukihenkilö, toteaa nuorten tukihenkilötoiminnan koordinaattori Riikka Keskitalo.

HelsinkiMissio tarjoaa koulutettuja vapaaehtoisia tukihenkilöitä 12−29-vuotiaille nuorille. Tukihenkilön tehtävänä on toimia nuorelle arjen rinnalla kulkijana sekä tukea erilaisissa elämän haastavissa tilanteissa.

Kriisipisteelle nuori pääsee viikossa juttelemaan

Tukihenkilöiden lisäksi nuoret saavat HelsinkiMissiosta matalan kynnyksen keskusteluapua.

Nuorten Kriisipiste ja Krisjouren för unga tarjoavat maksutonta ja luottamuksellista kriisityöntekijän kanssa käytävää keskusteluapua 12−29-vuotiaille nuorille ja aikuisille sekä heidän perheilleen.

Avun saa nopeasti: jo viikon päästä ajanvarauksesta nuori pääsee juttelemaan mieltä painavista asioista.

Nuorten Kriisipisteen päivystysnumeroon voi soittaa ja Kriisipisteelle voi tulla käymään ilman ajanvarausta päivystysaikana. Yhteyttä voi ottaa myös chatin kautta.

Nuorten Kriisipiste
Albertinkatu 33
nuortenkriisipiste@helsinkimissio.fi
Päivystyspuhelin 045 341 0583

Käynti-ja puhelinpäivystys on auki ti-to klo 9−12
Chat-päivystys on auki maanantaisin klo 9-11.00 osoitteessa http://www.nuortenkriisipiste.fi

Lisätiedot:
Kansalaistoiminnan johtaja Henrietta Grönlund, 045 872 1870, henrietta.gronlund@helsinkimissio.fi

Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544,
kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii seniorityön, nuorten kriisityön, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 90 työntekijän ja noin 700 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.