Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » HelsinkiMissio tukee yksinäisiä vanhuksia myös pääsiäisenä

HelsinkiMissio

HelsinkiMissio tukee yksinäisiä vanhuksia myös pääsiäisenä

Julkaistu: 22.03.2016 klo 11:15
Julkaisija: HelsinkiMissio

Yksinäisyys tuntuu kuin olisi kuplan sisällä, eikä kukaan näe ja kuule sinua, vaikka kuinka huutaisit ja huitoisit. Yksinäisyys on kuin vankilan eristysselli.*

HelsinkiMission auttava puhelin Aamukorva kuuntelee yksin jääneitä senioreja vuoden jokaisena aamuna. Pitkät pyhät ovat yksinäisten kannalta tavallistakin ahdistavampaa aikaa.

Aamukorva-puhelimeen vastaavat HelsinkiMission kouluttamat vapaaehtoiset päivystäjät. Toiminnassa oli vuoden 2015 aikana mukana 74 koulutettua vapaaehtoista, jotka vastasivat yhteensä 4683 puheluun.

Aamukorvassa, puh. 045 341 0504, päivystetään joka aamu klo 5−9.

HelsinkiMissio auttaa yksinäisiä senioreja myös monella muulla tavalla ympäri vuoden. Pääkaupunkiseudun senioreille tarjotaan keikka-apua, tukihenkilöitä, kahvilatoimintaa sekä yhteislaulu- ja muita harrastusryhmiä. Kaikki apu on senioreille maksutonta.

Keikka-avussa sekä keikkoja tekevien vapaaehtoisten että auttamiskeikkojen määrät ovat jälleen kasvaneet edellisvuodesta. Suomen- ja ruotsinkielistä keikka-apua annettiin yhteensä 1411 kertaa vuonna 2015. Koulutettuja vapaaehtoisia oli toiminnassa mukana 272.

Yksinäisyyden kokemus vaikuttaa kuten fyysinen kipu

– Yksinäisyys on yksi yleisimmistä keskustelunaiheista Aamukorvan puheluissa ja se on taustalla myös muussa toiminnassamme, kuten keikka-avussa ja tukihenkilötoiminnassa. Kun apua ja tukea antaa ihminen, joka tekee sen vapaaehtoisesti, omasta halustaan, tuntuu apu erittäin arvokkaalta avun saajan näkökulmasta, kansalaistoiminnanjohtaja Henrietta Grönlund kertoo.

Grönlundin mukaan yksinäisyyden kokemus vaikuttaa aivoissa samoin kuin fyysinen kipu. Yksinäisyys myös vaikuttaa haitallisesti sekä fyysiseen että henkiseen terveyteen. Pitkittyessään yksinäisyys heikentää tyytyväisyyttä elämään ja altistaa sairauksille.

– Yksinäisyyden vähentämistä ei voi ulkoistaa kenellekään, vaan meidän jokaisen pitäisi ottaa siitä vastuu. Toivonkin, että pääsiäisen pyhinä ilahduttaisimme sukulaisia ja tuttavia, erityisesti pääsiäistä yksin viettäviä ikäihmisiä, ja näin vähentäisimme ja ehkäisisimme yksinäisyyttä, Grönlund muistuttaa.

Kansalaistoiminnanjohtaja Henrietta Grönlund, 045 8721870 henrietta.gronlund@helsinkimissio.fi

Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544 kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

www.helsinkimissio.fi

* Sitaatti on Helsingin Sanomien ja professori Juho Saaren 2015 toteuttamasta yksinäisyyskyselystä. HelsinkiMissio on mukana Saaren johtamassa yksinäisyysverkostossa. Verkostossa on edustajia eri tieteenaloilta, useista yliopistoista sekä kansalaisjärjestöistä.

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii senioreiden, nuorten, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 100 työntekijän ja 800 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.