Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » HelsingforsMission hjälper ungdomar och seniorer också på sommaren

HelsinkiMissio

HelsingforsMission hjälper ungdomar och seniorer också på sommaren

Pressmeddelande.
Publicerad: 23.06.2016 kl. 10:00
Utgivare: HelsinkiMissio

För den som är ensam kan sommaren kännas som en speciellt svår tid. Många äldre personer tillbringar hela sommaren inomhus. Också ungdomar kan känna sig mer ensamma på sommaren när det blir en paus i de vardagliga rutinerna.

Ensamma seniorer har det kämpigare på sommaren, då olika serviceformer tar semesterpaus. Den senior som inte kommer ut utan hjälp får i värsta fall spendera hela sommaren mellan fyra väggar. Också ungdomars ensamhet förvärras under sommaren, när studierna och de invanda rutinerna tar paus. Då kan också lindrigare problem kännas oöverstigliga.

HelsingforsMission arbetar för att lindra seniorers och ungdomars ensamhet också på sommaren. En del av tjänsterna håller dock stängt. Krisjouren för unga håller öppet hela sommaren med undantag för två veckor i juli, det samma gäller för engångshjälpen.

Krisjouren för unga erbjuder samtalshjälp för 12–29-åriga ungdomar, unga vuxna och deras familjer. Krisjouren är stängd 11.7–24.7.2016. Servicen kostar inget och är konfidentiell. Krisjouren för unga har telefon- och besöksjour tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 11–13. Dejourerande krisarbetaren svarar då på telefonnumret 045 341 0574. Under jourtid kan man också komma på besök utan tidsbeställning. Utanför jourtid går det bra att lämna ett meddelande på vår telefonsvarare. Du kan även kontakta oss eller boka tid hos oss via e-post på adressen krisjouren@helsinkimissio.fi.

HelsingforsMissions engångshjälp erbjuder seniorer kortvarig hjälp i att möta utmaningar i vardagen. Det kan handla om att installera en digibox, fylla i en besvärlig blankett eller byta gardiner, men en engångshjälpare kan också följa dig till apoteket eller hålla sällskap på ett teaterbesök. Engångshjälp kan begäras per telefon 045 8690 945 eller per e-post
volontarverksamhet(at)helsinkimissio.fi  Engångshjälpen är stängd 4.7–17.7.2016.

Allsången på Albertsgatan fortsätter efter sommarpausen torsdagen 25.8.2016 kl. 13.

Musik till kvällskaffet serveras efter sommarpausen måndagen 5.9.2016 kl. 18 på Albertsgatan 33. Fritt inträde, vi bjuder på kaffe och bulle.

Tilläggsinformation:

Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

HelsingforsMission är en organisation inom socialsektorn som arbetar med seniorer, ungdomar, barnfamiljer och specialgrupper. Vi utmanar alla finländare att arbeta för de bortglömda i samhället - mot ensamheten. Vår organisation har cirka 100 anställda och över 800 aktiva volontärer. Verksamheten finansieras av privata givare, företag, stiftelser, Helsingfors stad samt Penningautomatföreningen.