Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Fida toimittaa ruoka-apua Pohjois-Korean lapsille

Fida International

Fida toimittaa ruoka-apua Pohjois-Korean lapsille

Julkaistu: 25.04.2013 klo 11:46
Julkaisija: Fida International

Toukokuussa jaettavalla 60 000 kilon avustuserällä saadaan varmistettua päivittäinen ruoka-annos noin 3 000 lapselle kahden kuukauden ajaksi. Avustus jaetaan päiväkoteihin Jongjun alueella Pohjois-Pjonganin läänissä sekä Sepon vuoristoalueella Kangwŏnin läänissä.

– Fidan toiminnan keskipisteessä ovat kärsivät ja vähäosaiset ihmiset. Kristittyinä emme halua jättää Pohjois-Korean kärsiviä ihmisiä auttamatta, perustelee avustuspäätöstä Fidan kehitysyhteistyöjohtaja Eero Horstia.

– Fida on toiminut Pohjois-Koreassa 1990-luvulta lähtien, ja olemme harvoja ulkomaalaisia järjestöjä, joilla on maassa toimintamahdollisuus, Horstia lisää.

Fidan hanketyöntekijä Markku Toimela on lähdössä toukokuun alussa valvomaan avun perillemenoa.

– Ensin varmistan, että avustuserä päätyy varastoon, josta sitä jaetaan kahden viikon ruoka-annoksissa päiväkodeille. Seuraavaksi tarkistan, että ruoka päätyy päiväkoteihin ja lapsille. Olen koko ajan mukana tekemässä tätä työtä paikallishallinnon kanssa, Toimela kertoo ja jatkaa:

– Päiväkodeissa pienimmät lapset saavat kaksi ruoka-annosta päivässä. Jakamalla ruokaa päiväkoteihin haluamme taata, että kasvavat lapset saavat riittävän ravinnon päivän aikana.

Ruokapula pahimmillaan keväisin

Talven jäljiltä ruokavarastot ovat tyhjillään. Viime vuonna Pohjois-Korean satoja verottivat touko-kesäkuussa vuosisadan pahin kuivuus, heinäkuussa rankkasateiden aiheuttamat tulvat ja elokuussa vielä Bolaven-taifuuni.

– Jo viime syksynä näki, että ruokatilanne jää talven ajaksi erittäin niukaksi ja ihmiset joutuvat hankkimaan ruoan kaikin mahdollisin keinoin. Vanhukset keräsivät maissinkuoret talteen tienvarsilta, ja kaikki ojanpenkatkin olivat viljelykäytössä.

Siemenperunalla kestävä ratkaisu nälkään

Vaikka Fida nyt toimittaa kiireellistä ruoka-apua, järjestön toiminnan painopiste on ruokaturvan parantamisessa kestävillä keinoilla. Fidan ruokaturvahanke opettaa terveen siemenperunan viljelyä ja varastointia, mikä moninkertaistaa ruokaperunasadon ja tuo lisäravintoa kymmenille tuhansille pohjoiskorealaisille.

– Tämän kevään siemenperunat on idätetty ja istutus on käynnissä. Matkani aikana tarkistan, montako hehtaaria siemenperunoita on laitettu maahan ja analysoin istutusten onnistumista. Perunapelloilla tehdään lisäksi nyt parafiiniruiskutus kirvoja vastaan, Toimela selventää.

Fidalla on Pohjois-Koreassa siemenperunahanke, aluesairaaloiden kehittämishanke sekä ennaltaehkäisevä lasten hammashuoltohanke. Fida International on vuonna 1927 perustettu helluntaiseurakuntien lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö.

LISÄTIETOA: Fidan kehitysyhteistyöjohtaja Eero Horstia | eero.horstia@fida.info| puh. +358 40 722 4454

KUVAT, HAASTATTELUPYYNNÖT: Viestintäpäällikkö Lassi Mäkinen | lassi.makinen@fida.info | puh. +358 40 534 0685

Fida International on vuonna 1927 perustettu Suomen helluntaiseurakuntien lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö, joka tekee työtä yli 60 maassa. Fidan tekemä työ vaikuttaa noin kahden miljoonan ihmisen elämään köyhissä maissa vuosittain. Fida on saanut ulkoministeriön kehitysyhteistyötukea jo vuodesta 1974 ja on yksi ministeriön kumppanuusjärjestöistä. Fidan suomalaiset työntekijät ulkomailla ja laaja kumppaniverkosto varmistavat avun tehokkaan ja luotettavan perillemenon.