Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Espoon seurakuntayhtymältä 40 000 euroa Pohjois-Irakin pakolaisten auttamiseen

Espoon seurakunnat

Espoon seurakuntayhtymältä 40 000 euroa Pohjois-Irakin pakolaisten auttamiseen

Julkaistu: 27.11.2014 klo 12:03
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto myönsi kokouksessaan 24.11.2014 katastrofivaroista 40 000 euroa maan sisäisten pakolaisten humanitaariseen auttamiseen Pohjois-Irakissa. Apu toimitetaan Suomen Lähetysseuran kautta.

Vuoden 2014 aikana Pohjois-Irakissa on jatkunut laajamittainen väkivalta, josta alueen siviiliväestö on kärsinyt kaikkein eniten. Marraskuun 2014 ensimmäisellä viikolla YK arvioi, että Irakin sisäisten pakolaisten määrä kohoaa jo yli 1,9 miljoonan. Näiden lisäksi maassa on runsaat 200 000 aiemmin tullutta Syyrian pakolaista. Lisääntynyt kilpailu ruoasta, puhtaasta vedestä, suojasta sekä muista perustarpeista kiristää eri väestöryhmien keskinäisiä välejä.

Kirkkotaustaisten avustusjärjestöjen kansainvälinen verkosto ACT-Allianssi on vedonnut jäseniinsä avun saamiseksi Pohjois-Irakiin. Avustushankkeen keskeisinä toteuttajina ovat Luterilainen maailmanliitto sekä brittien Christian Aid. Hanke keskittyy etenkin vaikeimmassa asemassa olevien etnisten ja uskonnollisten vähemmistöjen tukemiseen maan sisäisen pakolaisuuden oloissa. Tällaisia vähemmistöjä ovat muun muassa shiiamuslimit, kurdit, kristityt sekä jesidit.

Espoon seurakuntayhtymän talousarviossa on varattu vuodelle 2014 katastrofiapuun 110 000 euroa. Aiemmin marraskuussa yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 60 000 euroa Kirkon Ulkomaanavulle ebolakriisin torjuntaan ja epidemian uhrien hädän lievittämiseen Liberiassa ja Sierra Leonessa.

Espoon seurakuntayhtymän yhteisen seurakuntatyön päällikkö Jukka Huttunen, p. 040 544 1695, jukka.huttunen@evl.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 172 000 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi