Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Espoon seurakunnilta 40 000 euroa pakolaisten auttamiseen

Espoon seurakunnat

Espoon seurakunnilta 40 000 euroa pakolaisten auttamiseen

Julkaistu: 07.09.2015 klo 20:31
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 7.9. kokouksessaan 40 000 euroa Eurooppaan saapuneiden pakolaisten humanitaariseen auttamiseen. Tuki toimitetaan perille Kirkon Ulkomaanavun kautta ja osa Espoon seurakuntien katastrofiapua. Myös Helsingin ja Vantaan seurakunnissa käsitellään vastaavia tukipäätöksiä tällä viikolla.

Kirkon Ulkomaanapu auttaa Eurooppaan paenneita ihmisiä Unkarissa, Serbiassa ja Kreikassa toimivien sisarjärjestöjensä kautta. Tuella toimitetaan puhdasta vettä, hygieniatarvikkeita, käymälöitä, suihkuja, petivaatteita, huopia sekä talvivaatteita. Lisäksi tarjotaan psykososiaalista tukea. Elokuun loppuun mennessä Eurooppaan on tullut noin 300 000 pakolaista, kun koko viime vuoden aikana pakolaisia saapui 219 000. Tänä vuonna jo yli 2500 ihmistä on menettänyt henkensä pyrkiessään Eurooppaan.

Myös Suomeen on saapunut ennätysmäärä turvapaikan hakijoita. Espoon seurakunnat selvittävät parhaillaan, onko seurakuntien asuntoja tai muita tiloja mahdollista käyttää majoittamiseen. Aiemmin seurakunnat ovat mm. auttaneet Syyriasta tulleiden pakolaisten asuntojen kalustamisessa. Myös tämän toiminnan jatkamista tutkitaan.

Lisäksi Espoon seurakunnat ovat ohjanneet kolehteja pakolaisten auttamiseen. Myös lipaskeräykset ovat käynnissä useissa seurakunnissa.

Katastrofiavun lisäksi Espoon seurakunnat käyttävät tänä vuonna noin 2 miljoonaa euroa kansainväliseen apuun ja lähetystyöhän.

Espoon seurakuntayhtymän hallintojohtaja Risto Hämäläinen
050 350 9595, risto.hamalainen@evl.fi

- - -

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.