Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Antti Pentikäinen YK:n kehitysohjelman neuvonantajaryhmän puheenjohtajaksi

Kirkon Ulkomaanapu

Antti Pentikäinen YK:n kehitysohjelman neuvonantajaryhmän puheenjohtajaksi

Julkaistu: 25.04.2014 klo 09:40
Julkaisija: Kirkon Ulkomaanapu

Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Antti Pentikäinen on valittu YK:n kehitysohjelman (UNDP) neuvonantajaryhmän puheenjohtajaksi New Yorkissa 24.¬25.4. pidetyssä kokouksessa.

Neuvonantajaryhmä koostuu kansalaisjärjestöjen, alkuperäiskansojen, ay-liikkeen ja uskonnollisten ryhmien edustajista. Toiseksi puheenjohtajaksi valittiin Myrna Cunningham-Kain, joka johtaa alkuperäiskansojen kattojärjestöä.

”UNDP:n on uudistuttava, jotta vaikeimmilla alueilla olevat ihmiset saavat nopeammin apua yhteiskuntiensa rakentamiseen. Etelä-Sudanin ja Keski-Afrikan tasavallan konfliktit ovat osoittaneet, miten nopeasti tilanne voi muuttua huonommaksi. Kansalaisyhteiskunnan osallistuminen paikalliseen poliittiseen vaikuttamiseen on myös vaikeutunut dramaattisesti, ja haluamme YK:n ottavan vahvemmin kantaa demokraattisten prosessien puolesta”, kuvaa Pentikäinen ryhmän tavoitteita New Yorkista.

UNDP:ssä on käynnistetty myös laaja organisaatiouudistus, jossa merkittävä osa resursseista siirretään New Yorkista toimintamaihin. UNDP on maailman suurin monenkeskinen kehitysyhteistyöohjelma, joka toimii 177 maassa.

Lisätietoja: Antti Pentikäinen, +358 40 5313 514  antti.pentikainen@kua.fi

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin katastrofiavun antaja. Se kuuluu kirkollisten avustusjärjestöjen kansainväliseen kattojärjestöön ACT-allianssiin.