Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Aito muutos vaatii aikaa

Aito muutos vaatii aikaa

Julkaistu: 10.06.2014 klo 10:48
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

VAK ry, A-Kiltojen Liitto ry, Kalliolan setlementti, Päihdeasiamies ja Irti huumeista ry kampanjoivat kokonaisvaltaisen, yhteisöhoitoon perustuvan päihdekuntoutuksen puolesta. Hoitamaton ongelma on kallis ongelma. Onko meillä siihen varaa?

Kokonaisvaltaisella, yhteisöhoitoon perustuvalla päihdekuntoutuksella voidaan parhaimmillaan saavuttaa uskomattomia selviytymistarinoita. Kyse ei ole vain päihdeongelman hoitamisesta, vaan koko elämän perustan rakentamisesta uudelleen. Kestävän muutoksen ansiosta myös ongelman siirtyminen sukupolvelta toiselle voidaan katkaista.

Kokonaiskustannusten valossa yhteisöllinen päihdekuntoutus kestää vertailun muihin hoitomuotoihin nähden: muutokset ovat usein elinikäisiä, ja siten hoitoon sijoitettu aika ja sen kustannukset maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin.

Päihdehuoltolain mukaan oikeus hoitoon määräytyy henkilön ja hänen läheisensä avun, tuen ja hoidon tarpeen perusteella. Vaikka avohuollon toimenpiteet ovat ensisijaisia, päihderiippuvaiselle tulee järjestää tarvittaessa myös psykososiaalista tukea lääkehoidon lisäksi. Varhainen puuttuminen on tärkeää, mutta se ei poista korjaavan työn tarvetta.

Elämä yhteisössä vahvistaa sosiaalista toimintakykyä

Yhteisöhoitoon perustuvassa päihdekuntoutuksessa rakennetaan uusi perusta elämälle. Elämänmuutoksen saavuttaminen yksin on vaikeaa, sillä niin ihmisen minuus kuin muutoskin syntyvät vuorovaikutuksessa.

Kokonaisvaltainen päihdekuntoutus lähestyy ihmistä inhimillisen perustarpeen kautta: ihmisen perustarve on liittyä osaksi yhteisöä. Kuntoutus toteutetaan mahdollisimman lääkkeettömänä ja riippuvuutta aiheuttavista lääkkeistä tehdään lääkärin valvonnassa vähennyssuunnitelma. Tärkeä jatkumo yhteisössä alkaneelle kuntoutumiselle on tuettu, päihteetön asuminen.

Auttamatta jättäminen on ristiriidassa ihmisarvon kunnioittamisen kanssa.

Kokonaisvaltaisen, yhteisöllisen päihdekuntoutuksen puolesta:

A-Kiltojen Liitto ry – Irti huumeista ry – Kalliolan setlementti – Päihdeasiamies – VAK ry

Lisätietoja antavat:

Kimmo Sainio, kimmo.sainio@irtihuumeista.fi, 0400 937 128