Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Aikalahjoilla apua suomalaiseen yksinäisyyteen

HelsinkiMissio

Aikalahjoilla apua suomalaiseen yksinäisyyteen

Julkaistu: 16.12.2014 klo 11:03
Julkaisija: HelsinkiMissio

HelsinkiMission eettisillä Aikalahjoilla kerätään varoja tehokkaaseen vapaaehtoistyöhön yksinäisten lapsiperheiden, vanhusten, nuorten ja kehitysvammaisten parissa.

Vapaaehtoiset tekevät työnsä ilmaiseksi. HelsinkiMissio puolestaan organisoi tukea tarvitsevien ja vapaaehtoisen kohtaamisen niin että se on toimivaa ja turvallista molemmille osapuolille.

Aikalahjoilla kerätään varoja vapaaehtoistyön tehostamiseen ja kasvattamiseen. HelsinkiMission tavoitteena on satojen uusien vapaaehtoisten haastaminen, rekrytoiminen ja kouluttaminen vuonna 2015.

HelsinkiMissio taistelee yksinäisyyttä vastaan elämän kaaren joka kohdassa – tänä syksynä yli 600 vapaaehtoisen avulla. Heidän työnsä mahdollistamiseksi järjestöllä on 13 vapaaehtoistyön koordinaattoria ja lisäksi muita ammattilaisia.

Aikalahjana voi ostaa esimerkiksi Kahvihetken yksinäisen kuulemiseen 10 euroa, Lapsuuspakkauksen perheen tukemiseen 20 euroa, Pelastusrenkaan nuorelle 15 euroa tai vaikkapa Soittamisen iloa kehitysvammaisille ja muille erityisoppijalle 20 euroa.

Aikalahjalla jouluiloa sen antajalle ja saajalle. Ja tuntemattomalle yksinäiselle.

–Aikalahja on hyvä joululahja, koska se nousee suoraan joulun ytimestä: yhteydestä ja välittämisestä. Aikalahjan saaja antaa tuntemattomalle yksinäiselle joulun tärkeimmän lahjan, toisen ihmisen, toteaa HelsinkiMission toiminnanjohtaja Olli Valtonen.

Omasta yksinäisyydenvastaisesta joululahjastaan voi kertoa ystävälleen Aikakaupasta tulostettavalla kauniilla kortilla. Sen voi lähettää myös sähköpostin liitteenä, jolloin se toimii tavallistakin pysäyttävämpänä joulukorttina.

Valtosen mukaan yksinäisyys on edelleen laaja ongelma sekä pääkaupunkiseudulla että koko Suomessa.

− Suomalaisten hyvinvointi on lisääntynyt vuosikymmenessä, mikä on valtavan ilahduttava asia. Emme silti saa unohtaa yksinäisiä tilastojen takana – yksinäisyys on edelleen iso vitsaus yhteiskunnassamme, Valtonen huomauttaa.

Aamukorva-puhelin päivystää myös jouluna

− HelsinkiMission asiakasmäärät ovat kasvaneet vuosi vuodelta, apua tarvitsevat edelleen niin vanhukset, nuoret kuin lapsiperheetkin. Esimerkiksi yksinäisiä senioreja palveleva Aamukorva-puhelin on vastannut tänä vuonna jo noin 4500 puheluun, vanhuksia auttavat keikkavapaaehtoisemme ovat tehneet tänä vuonna jo lähes 1000 auttamiskeikkaa, Nuorten Kriisipisteessä ja Krisjouren för Ungassa kriisityöntekijät ovat tavanneet suomen- ja ruotsinkielisiä nuoria lähes 3000 kertaa, Valtonen kertoo.

Joulunpyhinä yksinäisyys tuntuu tavallistakin ahdistavammalta. Sitä lievittämään HelsinkiMissio järjestää tänäkin vuonna seniorien joulujuhlan 17.12. Mikael Agricolan kirkolla. Lisäksi Aamukorva-puhelin tarjoaa ystävällisen kuulijan ja juttuseuraa yksinäisille vanhuksille jokaisena aamuna, myös jouluna.

Lisätiedot:

Toiminnanjohtaja Olli Valtonen, 040 500 5329, olli.valtonen@helsinkimissio.fi

Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

Aikakauppa osoitteessa http://www.aikakauppa.com

Aamukorva-puhelin 045 341 0504 päivystää joka aamu klo 5-9.

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii seniorityön, nuorten kriisityön, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 90 työntekijän ja noin 650 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.