Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Aikalahja-joululahjoilla voi vähentää kotimaan yksinäisyyttä

HelsinkiMissio

Aikalahja-joululahjoilla voi vähentää kotimaan yksinäisyyttä

Julkaistu: 08.12.2015 klo 08:16
Julkaisija: HelsinkiMissio

HelsinkiMissio on paketoinut yksinäisyydenvastaisen työn aineettomiksi joululahjoiksi. Kympin ja viidenkympin väliltä maksavat Aikalahjat vähentävät eri ikäisten yksinäisyyttä.

– Suomessa on tutkimuksen mukaan yli 400 000 yksinäistä*. HelsinkiMission kaltaista matalan kynnyksen apua tarvitaan yksityisen ja julkisen sektorin rinnalle yksinäisten auttamiseksi, kertoo HelsinkiMission keskustelu- ja kriisiavun päällikkö Sari Arolinna. – Yksinäisyys on kallis, terveydelle vaarallinen ja inhimillisesti julma ilmiö. Vankila, josta ulos pääsemiseksi tarvitaan toinen ihminen – vapaaehtoinen ystävä tai ammattiauttaja.

Kävelyseuraa kotiin unohtuneelle on aineeton joululahja, joka tuo yksinäiselle vanhukselle kotiin kävely- ja jutteluseuraa HelsinkiMission vapaaehtoisen tukihenkilön muodossa. Keskustelutuokio ahdistuneelle antaa nuorelle kaksi tapaamista HelsinkiMission Nuorten Kriisipisteen ammattiauttajan kanssa.

Aikalahjana voi antaa tukea myös lapsiperheille ja erityisryhmille. Lahjoituksesta kertoo verkkokaupasta lähetettävä kortti. Lahja tuo jouluiloa sen antajalle ja saajalle sekä tuntemattomalle yksinäiselle.

Nuoret aikuiset ja ikäihmiset yksinäisimpiä

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksen mukaan yksinäisimpiä ovat ikäihmiset ja nuoret aikuiset. Haasteet kasvavat, sillä vuoteen 2030 mennessä yli 85-vuotiaiden määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan 226 000:een. Myös ikäihmisten laitoshoidon purkaminen 300 miljoonan euron edestä kasvattaa yksinäisten määrää. Tarve vanhuksia kuuleville ja auttaville vapaaehtoisille ja ammattiauttajille kasvaa hurjaa tahtia. HelsinkiMissio rekrytoi ja kouluttaa auttajia jatkuvasti lisää.

– Nuorten hätään HelsinkiMissio haluaa vastata aloittamalla uudenlaisen toiminnan kaikista yksinäisimpien nuorten tavoittamiseen, Arolinna kertoo varojen tarpeesta. - Sellaisten, jolle on vaikea poistua kotoa tai joille yksilökäynnit eivät sovi. Toivomme myös, että tulevaisuuden toimintaamme tulee mukaan lisää poikia, joita tällä hetkellä on vähemmän.

Joulu  – vuoden yksinäisin juhla

– Joulu on monelle vuoden yksinäisin juhla, Arolinna muistuttaa. – Lanseerasimme syksyn kampanjassamme yksinäisyyden vankila -käsitteen. Kymmenet tuhannet suomalaiset ovat joulun tällaisessa vankilassa – yksinäisyyden kehässä. He tarvitsevat avukseen toisen ihmisen. HelsinkiMissio antaa yksinäisille näitä toisia ihmisiä. Meidän työtämme tukemalla voi vapauttaa ihmisen yksinäisyyden vankilasta.

HelsinkiMission nuorille, ikäihmisille, lapsiperheille ja erityisryhmille suunnatut apumuodot ehkäisevät yksinäisyyttä ja siihen liittyviä seurauksia; opintojen keskeytymistä, työkyvyttömyyttä,  masennusta ja itsemurhia. Jo viiden keskustelun sarja Nuorten Kriisipisteen ammattiauttajalla voi estää nuorta syrjäytymästä. Lahjoitusvarat käytetään ammattiauttajien palkkaamiseen sekä vapaaehtoisten tukihenkilöiden kouluttamiseen.

Aikalahjat osoitteessa https://lahjoita.helsinkimissio.fi/aikalahjat

Lisätietoa:

Keskustelu- ja kriisiavun päällikkö Sari Arolinna, 045 3521848, sari.arolinna@helsinkimissio.fi

Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

Lisätiedot Aikalahjoista ja lahjottamismahdollisuuksista:

Markkinointipäällikkö Helena Hulkko, 050 582 2211, helena.hulkko@helsinkimissio.fi

lahjoita.helsinkimissio.fi

Tutkimus:
Yksinäisyys ja osallistuminen, ATH-tutkimuksen tuloksia. Järjestökentän tutkimusohjelma. Jukka Murto, Oona Pentala, Satu Helakorpi, Risto Kaikkonen (toim.) http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/127100/URN_ISBN_978-952-302-547-9.pdf?sequence=1

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii senioreiden, nuorten, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 100 työntekijän ja 700 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.