Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Aggredi iloitsee sisäisen turvallisuuden ohjelman järjestökumppanuudesta

HelsinkiMissio

Aggredi iloitsee sisäisen turvallisuuden ohjelman järjestökumppanuudesta

Julkaistu: 14.06.2012 klo 12:00
Julkaisija: HelsinkiMissio

Aggredi iloitsee sisäisen turvallisuuden ohjelman järjestökumppanuudesta:

Suomi voi näyttää mallia yhteistoimintakulttuurillaan

Valtioneuvoston tänään hyväksymä sisäisen turvallisuuden ohjelma on ensi kertaa historiassa sinetöinyt järjestöjen ja viranomaisten yhteistyön vakavan väkivaltarikollisuuden torjumisessa. Lähtökohtana on keskushallinnon ja järjestöjen välinen kumppanuus, jossa kumpikin taho toimii itsenäisesti mutta yhdessä. Yhteistyön virallistaminen on pohjoismaisessa vertailussa poikkeuksellista.

- On paljon ihmisiä, joita pakkohoito ja viranomaisten kontrolli eivät auta pois väkivallasta ja syrjäytymisestä, toteaa sisäisen turvallisuuden sihteeristön päällikkö Tarja Mankkinen. - Järjestöyhteistyön sisällyttäminen sisäisen turvallisuuden ohjelmaan varmistaa viranomaisten kontrolliulottuvuuden sekä järjestöjen puolueettomien hoidollisten palvelujen yhdistämisen.

- Esimerkiksi sisäasiainministeriön kanssa toimineen HelsinkiMission Aggredin kautta on tavoitettu ja saatu oma-aloitteiseen hoitomalliin merkittävä määrä väkivalta-asiakkaita, jotka eivät ole kiinnittyneet muihin palveluihin, Mankkinen osoittaa.

Suomen Aggredi innovoi yksilömallillaan

- Suomella on väkivaltatyön kentällä eurooppalaisille kollegoilleen paljon annettavaa, raportoi kesäkuussa Suomea Radicalisation Awareness Network -työryhmässä edustanut HelsinkiMission Aggredin Petri Salakka. - Järjestöjen väkivaltatyö on Suomessa vahvoilla ja Aggredin hoidollinen innovaatio herätti kiinnostusta EU:n syksyllä 2011 käynnistämän RAN-työryhmän kesäkuisessa tapaamisessa.

- Euroopassa toimitaan järjestökentässä väkivallan torjumisessa vahvasti ilmiöiden pohjalta, kuvailee HelsinkiMission johtaja Olavi Sydänmaanlakka. - Seminaarissa Suomen Aggredin malli poikkesi edukseen siinä, että se lähestyy ilmiöitä kohtaamalla ensin ja ensisijaisesti yksilöt. Näin on tavoitettu uudenlaisella hoidollisella mallilla Euroopankin mittakaavassa merkittävä uusi kohderyhmä.

- Me Suomessa voimme olla ylpeitä monista aikaansaannoksistamme, vetää Petri Salakka yhteen RAN-työryhmästä. - Järjestöjen tuloksellisella ennaltaehkäisevällä työllä näyttäisi olevan pidemmät perinteet ja vahvemmat yhteistyökäytännöt kuin työryhmässä mukana olevilla muilla mailla. Seminaarin keskusteluissa kävi ilmi myös, että se työ, mitä Suomessa on yleisesti tehty väestön hyvinvoinnin eteen toimii myös ekstremismin ehkäisyssä tehokkaasti. Esimerkkejä tästä ovat muun muassa pienet tuloerot, koululutuspolitiikka, sosiaalitoimijoiden verkostoituneisuus sekä asutuspolitiikka, jonka johdosta ei ole syntynyt vastaavia eroja asuinalueiden välillä kuten monessa muussa maassa.

HelsinkiMission Aggredi-projektin tavoitteena on mahdollistaa nopea ja tehokas puuttuminen kodin ulkopuolisen väkivallan takia vaikeuksiin ajautuneen nuoren aikuisen elämään. Mallissa luodaan kumppanuuteen ja yhteistyöhön perustuva järjestelmä, jonka tarkoituksena on pysäyttää nuoren elämän tuhoava kierre ja rakentaa nuorelle uusi mahdollisuus. Aggredin tavoitteena on luoda tieteellisesti todennettu, tuloksellinen työtapa 18-35-vuotiaiden väkivaltarikollisten auttamiseksi.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Helena Hulkko, HelsinkiMissio, helena.hulkko@helsinkimissio.fi, puh: 050 582 22 11

Olavi Sydänmaanlakan ja Petri Salakan kuvat ladattavissa osoitteessa http://www.helsinkimissio.fi/?sid=118

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii seniorityön, nuorten kriisityön ja erityisryhmien parissa. Järjestön missiona on haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii pääosin pääkaupunkiseudulla noin 90 työntekijän ja yli 1600 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä RAY.