Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » 2.4. Autismitietoisuuspäivä: Autismi ja työ - yhdessä onnistumme

Autismi- ja Aspergerliitto ry

2.4. Autismitietoisuuspäivä: Autismi ja työ - yhdessä onnistumme

Kutsu.
Julkaistu: 31.03.2014 klo 12:19
Julkaisija: Autismi- ja Aspergerliitto ry

Maailman Autismitietoisuuspäivänä keskiviikkona 2. huhtikuuta nostetaan esille autismi ja työ. Autismitietoutta tarvitaan, jotta ymmärrämme paremmin autismin kirjon ihmisiä opiskelussa, työssä ja arjessa. Tietoisuus auttaa kohtaamaan ja ymmärtämään erilaisuutta, ja sitä kautta ennakkoluulot vähenevät ja asenteet muuttuvat.

Euroopan unionin alueella asuu yli 3,3 miljoonaa autismin kirjon ihmistä, Suomessa heitä on arviolta 54 000. Autismin kirjon ihmiset kohtaavat monenlaisia esteitä arjessaan.

Mitä voimme tehdä, jotta esteet vähenevät?

Opinnoissa:

• Tarjota mahdollisuuksia esteettömään elinikäiseen oppimiseen myös perusopintojen jälkeen.

Työelämässä:

• Tuoda esille autismin kirjon ihmisten vahvuuksia. Heillä on usein ainutlaatuisia ja erityisiä taitoja, joilla voitaisiin saada aikaan erinomaista tulosta ja samalla myös työnantajat hyötyisivät. Tutkimusten mukaan suurin osa aikuisista autismin kirjon ihmisistä on kuitenkin työttömänä.

Autismin kirjon ihmisten mahdollisuuteen kouluttautua, opiskella ja työllistyä kannattaa panostaa sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Opiskelu ja työ kiinnittävät autismin kirjon aikuisen yhteiskuntaan ehkäisten syrjäytymistä ja tarjoten aktiivisemman osallisuuden yhteisössä.

Yhdistyneiden kansakuntien julistamaa Maailman Autismitietoisuuspäivää (World Autism Awareness Day, WAAD) vietetään vuosittain. Autismi- ja Aspergerliitto ry järjestää Avoimet ovet teemalla ”Autismi ja työ – yhdessä onnistumme”.

2.4. klo 12–18 Autismi- ja Aspergerliitto ry, Keskustoimisto, Nuijamiestentie 3 B, 00400 Helsinki

Ohjelma:

Liikenneyhteydet: Bussi 63 Elielinaukio, pysäkki Metsäläntie. Junat M, A, E, U, S (Huopalahden asema, 1,3 km). Muut bussiyhteydet ks. www.autismilitto.fi tai www.reittiopas.fi

Tervetuloa!

Toiminnanjohtaja Mirjami Hagman, 050 406 3832, mirjami.hagman(at)autismiliitto.fi
Tiedottaja Katariina Mäkelä, 050 591 5899, katariina.makela(at)autismiliitto.fi

www.autismiliitto.fi/waad www.facebook.com/Autismiliitto, Twitter: @autismiliitto

Autismi on neurobiologinen häiriö, johon liittyvät toimintarajoitteet näkyvät käyttäytymisessä, vuorovaikutuksessa ja kommunikoinnissa. Aistimaailma – näkö-, kuulo-, tunto-, haju- tai makuaisti – voi olla korostunut tai muuten valtavirrasta poikkeava. Puhutaan autismin kirjosta, sillä autismiin liittyvät oireet vaihtelevat lievistä vaikeisiin: toinen tarvitsee tukea 24 tuntia vuorokaudessa, toinen pärjää kevyellä tuella. Autismi on elinikäistä. Se on vain yksi osa ihmistä, eikä määrittele koko persoonaa. Autistinen ihminen haluaa elää samanlaista elämää kuin muutkin, osallistua arkeen iloineen ja suruineen.

Autismin kirjoon kuuluvat autismin ja Aspergerin oireyhtymän lisäksi Rettin oireyhtymä ja disintegratiivinen kehityshäiriö. Autismin kirjoon lukeutuvia henkilöitä on Suomessa arviolta 54 000. Vuonna 1997 perustettu Autismi- ja Aspergerliitto ry on valtakunnallinen edunvalvontajärjestö, jolla on 26 jäsenyhdistystä. Esteettömyys, saavutettavuus ja osallisuus ohjaavat liiton toimintaa.