Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Vuoden 2014 Ekoauto on Nissan Leaf

A-lehdet Oy

Vuoden 2014 Ekoauto on Nissan Leaf

Julkaistu: 27.02.2014 klo 08:49
Julkaisija: A-lehdet Oy

Tuulilasi-lehti valitsi Vuoden Ekoauton jo 19. kerran. Kisaan osallistui nyt ensimmäistä kertaa kaksi puhdasta sähköautoa. Lisäksi mukana oli kolme ladattavaa hybridiä. Vertailun vuoksi mukaan otettiin myös tavallinen polttomoottoriauto.

”Ekokisa on aina ollut hyvin käytännönläheinen. Tällä kertaa halusimme ottaa mukaan myös sähköautot, vaikka ne eivät rajallisen toimintamatkansa takia vielä pysty vastaamaan aivan kaikkiin käyttäjien vaatimuksiin”, Tuulilasin päätoimittaja Lauri Larmela sanoo.

Sähköauton ongelmana ovat akut. Niiden lataaminen tapahtuu hitaasti, akut ovat painavia ja kookkaita, ja ennen kaikkea kalliita. Suomen oloissa lisäharmia tuottaa myös pakkaskeli, sillä kylmässä akkujen toimintakyky heikkenee. Ongelma on myös sisätilojen lämmittäminen, joka vaatii paljon energiaa.

Ladattavat hybridit tuovat apua akkuongelmaan. Jos aikaa akkujen lataamiseen ei riitä, hybridit kulkevat myös bensiinin tai dieselin voimalla.

Nissan Leaf on erinomainen vaihtoehto vaihtoehto käyttäjälle, jolle toimintamatkan rajoitukset eivät ole ongelma. Se tarjoaa edullisen ja ympäristöystävällisen kyydin tavallisille työmatkoille.

Ekoauton valinnassa Tuulilasin toimitusta avustivat johtava tutkija, tekniikan tohtori Juhani Laurikko VTT:ltä ja ryhmäpäällikkö, maa- ja metsätieteiden tohtori Ari Nissinen Suomen Ympäristökeskuksesta.

Lisää tietoa Vuoden Ekoauto -vertailusta Tuulilasin 27.2. ilmestyvässä numerossa ja tuulilasi.fi-verkkopalvelussa.

Kuvat ja artikkeli Ekoautosta ladattavissa: http://media.a-lehdet.fi/tl/ekoauto2014

Lisätietoja antavat:

Päätoimittaja Lauri Larmela, Tuulilasi, 050 414 4298, lauri.larmela@a-lehdet.fi

Toimituspäällikkö Tapio Ketonen, Tuulilasi, 050 414 4249, tapio.ketonen@a-lehdet.fi

Ekoauton toivotaan ohjaavan valintoja

Ekoauton valinnalla ei pyritä löytämään yhtä ja ainoaa kaikkein ekologisinta ja vähäpäästöisintä autoa, koska viime kädessä käyttäjän tarpeet ratkaisevat asian. Valinnalla halutaan kannustaa ostajia vertailemaan tarkemmin eri automallien ympäristövaikutuksia. Mitä pienempi on polttonesteen kulutus, sitä vähemmän autoilusta aiheutuu hiilidioksidipäästöjä. Myös auton käyttökustannukset ovat pienemmät.

Aiemmat Ekoautot:

1996 Toyota Corolla 1.4 Ecotronic

1997 Honda Civic 1.5 V-TEC

1998 Seat Toledo TDI

1999 Opel Corsa 1.0 Eco

2000 Opel Corsa 1.0 Eco

2001 VW Polo Classic TDI

2002 Audi A2 1.2 TDI

2003 Toyota Yaris D-4D

2004 VW Passat TDI

2005 Toyota Corolla 1.4 D–4D

2006 Citroën C1, Peugeot 107 ja Toyota Aygo

2007 Citroën Xsara Picasso HDi

2008 Toyota Prius

2009 Toyota Yaris

2010 Skoda Octavia TDI Greenline

2011 Toyota Prius

2012 Skoda Octavia TDI Greenline

2013 Toyota Prius PHEV

A-lehdet-konserni on mediatalo, jonka muodostavat A-lehdet Oy ja sen tytäryhtiöt A-lehdet Dialogi Oy ja A-kustannus Oy. Mediatalo kustantaa 20:tä kuluttajille suunnattua aikakauslehteä, lähes 30:tä asiakaslehteä ja useita eri kuluttajaverkkopalveluita. Konserniin kuuluvat myös Finnish Design Shop, Suomen kattavin sisustustuotteiden verkkokauppa ja pian avattava Styleroom.fi, Ruotsin suosituin sisustusyhteisö. Konsernin liikevaihto on noin 100 miljoonaa euroa.