Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Valkoinen kiilasi suosituimmaksi väriksi ensirekisteröidyissä autoissa

Trafi

Valkoinen kiilasi suosituimmaksi väriksi ensirekisteröidyissä autoissa

Julkaistu: 02.08.2013 klo 09:43
Julkaisija: Trafi

Kesäkuun loppuun mennessä ensirekisteröitiin eniten valkoisia henkilöautoja, käy ilmi Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tilastoista. Vielä viime vuonna suosituin väri oli harmaa. Vuonna 2007 valkoisia autoja oli ensirekisteröidyistä henkilöautoista vain noin 3 prosenttia, kun nyt osuus on yli 19 prosenttia.

Suomen teilllä liikkuu eniten harmaita henkilöautoja. Harmaiden autojen osuus henkilöautokannasta on lähes 21 prosenttia. Harmaa väri on ollut muutaman vuoden ykköspaikalla punaisen värin pitkän valtakauden jälkeen. Punaisia autoja on tällä hetkellä liikenteessä olevista henkilöautoista lähes 19 prosenttia.

Ruskeat ja beiget autot kasvattaneet pikkuhiljaa suosiotaan

Kesäkuun loppuun mennessä on ensirekisteröity yhteensä noin 56 500 henkilöautoa. Suosituimpia valkoisia autoja on ensirekisteröinneistä 19,4 prosenttia. Toiseksi suosituimpia autoja ovat harmaat: niiden osuus on 18,6 prosenttia. Jos mukaan lasketaan myös hopeanväriset autot, on niiden yhteenlaskettu osuus ensirekisteröinneistä 27,3 prosenttia.

Mustia  henkilöautoja on tänä vuonna ensirekisteröidyistä autoista 15,2 prosenttia. Seuraavaksi suosituimmat värit ovat punainen, ruskea/beige ja sininen. Ruskea ja beige ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina. Ensirekisteröidyistä autoista niiden osuus on kasvanut vuoden 2007 vajaasta 9 prosentista tämän vuoden yli 12 prosenttiin.

Naisilla punainen uusi ykkönen, miehillä harmaa yhä selvästi suosituin

Naisten käyttöön ensirekisteröityjen autojen suosikkiväri on myös vaihtunut. Kärkipaikalla on nyt punainen pitkäaikaisen ykkösen harmaan jäädessä täpärästi kakkoseksi. Kolmanneksi suosituin väri naisten autoissa on valkoinen, neljäntenä tulee musta.

Miesten ensrekisteröityjen autojen suosituin väri on selvästi harmaa. Toisena tulee valkoinen. Kolmantena on ruskea/beige ja neljäntenä lähes yhtä suosittu musta.

Harmaasävyisiä autoja eniten liikenteessä

Henkilöautoja on liikenteessä Trafin kesäkuun lopun tilaston mukaan noin 3 miljoonaa. Harmaita autoja näistä on noin 555 000 kpl. Jos mukaan lasketaan myös hopeanväriset autot, on tämän sävyisiä autoja liikkeellä yhteensä 740 500 kpl. Punaisia autoja on henkilöautokannasta noin 467 000 kpl ja sinisiä noin 426 000 kpl. Mustien autojen osuus on kasvanut noin 295 800 autoon.

Koko 2000-luvun harmaiden, hopeanväristen ja mustien henkilöautojen osuus ajoneuvokannasta on kasvanut selkeimmin. Punaisten autojen osuus on vähentynyt vuodesta 2006 lähtien.

Liite
Henkilöautojen värit 2000–6/2013

Lisätietoja
asiantuntija Karoliina Karvonen, puh. 020 618 6846, karoliina.karvonen(at)trafi.fi (tilastot)