Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Vähennä onnettomuusriskiä – kuormaa peräkärry oikein

Trafi

Vähennä onnettomuusriskiä – kuormaa peräkärry oikein

Julkaistu: 30.05.2014 klo 12:31
Julkaisija: Trafi

Kesäliikenteen turvallisuutta voi parantaa kiinnittämällä huomiota peräkärryn oikeaoppiseen kuormaukseen, muistuttaa Trafi. Vaaratilanteita syntyy, kun perävaunuun kasataan ylikuormaa, jolloin vaunun rakenteet voivat pettää.

”Rakenteiden pettäessä vauhdissa vahingot voivat olla itselle ja kanssaliikkujille vakavat. Kuorma pitää olla hyvin kiinnitetty ja sidottu, jotta se ei pääse heilumaan tai irtoamaan. Kuorma ei myöskään saa pölytä häiritsevästi. Esimerkiksi multalasti tulisi aina peittää huolellisesti vaikkapa pressulla”, Trafin Jussi Pohjonen opastaa.

Pahin virhe on lastata peräkärry takapainotteiseksi. Takapainoinen kuormaus nostaa vetoaisaa, joka puolestaan nostaa auton takaosaa ylöspäin.

”Takapainotteinen kuormaus heikentää ajoneuvon hallintaa. Se syntyy helposti etenkin, jos lastina on pitkää tavaraa”, Pohjonen muistuttaa.

Noudata kuormausohjeita

Kuorman kiinnitys on tehtävä huolellisesti kunnollisilla sidontavälineillä niin, ettei siitä pääse putoamaan mitään tielle. Auton rekisteritiedoista löytyy yleensä merkintä perävaunun suurimmasta sallitusta kytkentämassasta jarruin ja jarruitta sekä suurin sallittu yhdistelmämassa.

Sivusuunnasta katsottaessa perävaunun lasti ei saa ylittää sen laitoja, ellei kyseessä ole veneen kuljetus. Takaa laita saa ylittyä maksimissaan kahdella metrillä.

”Jos lasti ylittää takalaidan yli metrillä, ylittyvä kohta pitää ehdottomasti merkitä punaisella tai punakeltaisella lipulla. Samoin ajo-olosuhteet tulee huomioida – pimeällä tai hämärällä ajettaessa tulee käyttää punaista valaisinta”, Pohjonen kertoo.

Kiinnitä huomiota myös nopeuteen ja peräkärryn kuntoon

Tieliikenneonnettomuuksia voi ehkäistä huolehtimalla säännöllisesti perävaunun valojen ja renkaiden kunnosta.

”Ennen matkaa pitää tarkastaa perävaunun renkaiden paineet ja kunto sekä valojen toiminta. Perävaunun takavalojen tulee syttyä, silloin kun autonkin takavalot ovat päällä. On tärkeää myös varmistaa, että kärryn ja auton välinen kiinnitys lukittuu kunnolla”, Trafin yksikönpäällikkö Otto Lahti muistuttaa.

Kesäliikenteessä on myös syytä ajoneuvosta huolimatta pitäytyä nopeusrajoituksissa. Perävaunun kanssa ajettaessa suurin sallittu nopeus on 80 km/h.

Lisätietoja

johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, p. 029 5345 310, jussi.pohjonen(at)trafi.fi
yksikönpäällikkö Otto Lahti, p. 029 5345 259, otto.lahti(at)trafi.fi

Tarkista, mihin oma ajokorttiluokkasi riittää. http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat