Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Uudet tieliikenteen kuljettajajärjestelmät käyttöön

Trafi

Uudet tieliikenteen kuljettajajärjestelmät käyttöön

Julkaistu: 18.01.2013 klo 13:13
Julkaisija: Trafi

Uuden ajokorttilain voimaan tulon myötä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ottaa käyttöön uudet tieliikenteen kuljettajajärjestelmät. Uusilla järjestelmillä hoidetaan ajokorttien myöntäminen ja kuljettajatutkinnot, korttien toimittaminen sekä kuljettajatietopalvelu. Järjestelmiä käyttävät Trafin lisäksi poliisi ja kuljettajantutkinnon vastaanottajat.

”Kehitystyötä on tehty tiiviissä yhteistyössä poliisin kanssa, joka on järjestelmien suurin käyttäjä. Koulutuksista saatu palaute on ollut hyvin positiivista,” toteaa Trafin tietopalvelun osastonjohtaja Hanna Hakanen.

Vanhojen kuljettajajärjestelmien päivityskäyttö lakkaa 18.1.2013 ja uudet otetaan käyttöön 28.1.2013. Järjestelmävaihdossa vanhassa tieliikenteen tietojärjestelmässä eli LTJ:ssä olevat tiedot siirretään Ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmän eli ATJ:n uusiin kuljettajajärjestelmiin.

Ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmän osat valmiina

Kuljettajajärjestelmien myötä ATJ:n kaikki keskeiset osat on otettu käyttöön ja vanha hyvin palvellut LTJ siirtyy pois aktiivikäytöstä.

Tieliikenteen laaja tietojärjestelmähanke on toteutettu viidessä vaiheessa ja kaikkiaan on otettu käyttöön yhteensä 10 operatiivista ja 12 tukijärjestelmää: mm. ajoneuvokyselyt otettiin käyttöön vuonna 2001, henkilötietojärjestelmä 2003, ajoneuvoverotus 2004, ajoneuvojen rekisteröinti- ja tietopalvelujärjestelmät sekä tekninen hyväksyntä- ja katsastusjärjestelmät 2007 ja nyt siis viimeiseksi kuljettajajärjestelmät. Kaikki järjestelmät on saatu onnistuneesti käyttöön. Kokonaiskustannukset ovat olleet 84 miljoonaa euroa. Uusi ATJ mahdollistaa  sähköisen asioinnin kehittämisen sekä toiminnan tehostamisen ja automatisoinnin.

”ATJ:n kuljettajajärjestelmien kehitystyön rinnalla on ajoneuvopuolen järjestelmiä kehitetty ja otettu käyttöön mm. CO2-perusteinen ajoneuvovero sekä rekisteröinnin sähköisiä palveluja kuten netissä tehtävät liikennekäyttöönotto ja liikennekätyöstäpoisto,” korostaa Trafin tietohallinnon osastonjohtaja Mikko Vuorikoski.

Yksi Suomen suurimpia rekistereitä

ATJ:ssä on yli 5 miljoonaa ajoneuvoa ja yli 3,6 miljoonan henkilön ajo-oikeustiedot. Vuosittain mm. suoritetaan yhteensä yli 250 000 hyväksyttyä kuljettajantutkinon teoria- ja ajokoetta, ajoneuvoverolippuja toimitetaan 6,5 miljoonaa ja tietoja luovutettaan 100 miljoonaa tietuetta.

ATJ:llä ylläpidettävän ajoneuvoliikennerekisterin tietoja käytetään esimerkiksi liikenteen valvonnassa, ajoneuvojen vakuuttamisessa ja autokaupassa. Tietojen käytöllä edistetään liikenneturvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä sekä turvataan ajoneuvojen vaihdantaa.

Keskeisin rekisteritietojen käyttäjä on poliisi, joka käyttää tietoja mm. liikennevalvonnassa sekä myöntäessään ajokortteja. Kaikkiaan ATJ:tä käyttää 40 000 henkilöä – eri organisaatioita on pari tuhatta.

osastonjohtaja Hanna Hakanen, puh. 029 534 5307, hanna.hakanen(at)trafi.fi
osastonjohtaja Mikko Vuorikoski, puh. 029 534 7000, mikko.vuorikoski(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon