Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Tieliikenneonnettomuuksissa toimimisessa tärkeintä on avun hälyttäminen ja ensiapu

Julkaistu: 13.02.2015 klo 13:27
Julkaisija: Suomen Palopäällystöliitto

Hiihtolomaviikot käynnistyvät Suomessa ensi viikolla ja liikenne lisääntyy. Talvikausi on liikenneonnettomuuksien näkökulmasta synkkää aikaa. Kolaripaikalle sattuessa tulee varmistaa oma turvallisuus erityisesti vilkkaasti liikennöidyillä teillä. Hätänumeroon soitettuasi estä lisäonnettomuudet hätävilkuilla ja varoituskolmiolla ja ryhdy antamaan tarvittavaa hätäensiapua.

Joulukuu on liikenneonnettomuuksien määrällä mitattuna vaarallisin kuukausi ja muutenkin talven liukkailla sattuu paljon liikenneonnettomuuksia. Viikonloppuisin ei satu helmi-maaliskuussa sen enempää liikenneonnettomuuksia kuin arkenakaan, maaliskuun osalta itse asiassa päinvastoin. Varovaisuutta tuleekin noudattaa myös päivittäisillä reiteillä ja tutussa ympäristössä.

Liikenneviraston mukaan tieliikennekuolemista jopa kolme neljästä tapahtuu maanteillä ja henkilövahinko-onnettomuuksistakin yli puolet. ”Maanteillä ja muilla hyväkuntoisilla teillä nopeusrajoitukset ja ajonopeudet kasvavat, mikä lisää vakavan loukkaantumisen ja jopa kuoleman riskiä”, toteaa Suomen Palopäällystöliiton kehittämispäällikkö Sami Kerman, ”Pelastustoimen onnettomuustilaston mukaan useimmiten kuolemantapaukset sattuvat, kun liikenteessä ei ole voimassa olevaa varoitusta, mikä kertoo liian suuresta luottamuksesta hyviin ajo-olosuhteisiin”.

Liikennevakuutuksesta korvattuja onnettomuuksia oli vuonna 2013 yhteensä 108 000 ja poliisin tietoon tulleita tieliikenneonnettomuuksia 30 101. Pelastustoimen tieliikenneonnettomuuksiksi merkittyjä tehtäviä oli 12 601.

”Tämä tarkoittaa, että useat tiellä liikkujat sattuvat myös tulevien hiihtolomaviikkojen lomaliikenteessä onnettomuuspaikalle”, huomauttaa Suomen Palopäällystöliiton koulutus- ja viestintäsuunnittelija Veera Heinonen. ”Autoon kannattaa varata pakollisen varoituskolmion lisäksi ensiapupakkaus ja heijastinliivi. Näiden lisäksi on hyvä pitää omia ensiaputaitoja yllä ja noudattaa varovaisuutta liikenteessä”, hän jatkaa.

Tieliikenneonnettomuus

Lisätietoja antaa:

Sami Kerman
kehittämispäällikkö
sami.kerman@sppl.fi

Veera Heinonen
Koulutus- ja viestintäsuunnittelija
veera.heinonen@sppl.fi
www.sppl.fi

Suomen Palopäällystöliitto — Finlands Brandbefälsförbund ry on vuonna 1932 perustettu valtakunnallinen järjestö, jonka tavoitteena on kohottaa jäsenistön ammattiosaamista sekä edistää ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskunnan valmiutta estää onnettomuuden jo ennalta ja toimia oikein erilaisissa vaaratilanteissa. Palopäällystöliitolla ei ole ammatilliseen edunvalvontaan liittyviä tehtäviä. Sen sijaan turvallisuuden edistäminen on tärkein tehtävämme.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki