Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Suomalaiset sähköisen liikenteen alan niche-yritykset menestyvät

Sähköinen Liikenne

Suomalaiset sähköisen liikenteen alan niche-yritykset menestyvät

Julkaistu: 11.09.2015 klo 09:05
Julkaisija: Sähköinen Liikenne

Sähköautoilijat kokoontuvat Senaatintorille PopUp-sähköautopäivään perjantaina 11.9. Tempauksen tarkoituksena on osoittaa, että sähköautoilu on edelläkävijöille jo arkipäivää. Sähköautot ovat synnyttäneet suomalaisyrityksille myös uutta kasvuliiketoimintaa. Sähköautoilijoiden viesti päättäjille toimitetaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille kymmenien sähköautojen kulkueen voimin. Tilaisuuden juontajana toimii Radio Rockin Jussi Heikelä.

Suomessa on järjestelmällisesti rakennettu liiketoimintamalleja sähköisen liikenteen alueelle, jossa mallit kansainvälisestikin ovat vasta muotoutumassa. Monet nopealiikkeiset innovatiiviset suomalaiset start-upit ovat päässeet kiinni houkutteleviin sähköisen liikenteen markkinoihin, jotka vielä toistaiseksi ovat kapeat mutta kasvavat erittäin nopeasti.

-       Suomeen on syntynyt jopa yllättävän paljon sähköautoiluun nojaavaa liiketoimintaa, joka on tyypillisesti alusta alkaen kansainvälistä ja liikenteen digitalisoitumisessa vahvasti mukana, kertoo Elias Pöyry, Sähköinen Liikenne –hankkeen koordinaattori.

-       Esimerkiksi latausjärjestelmiin ja niiden yhteensopivuuteen liittyvä osaaminen on Suomessa huipputasolla.

Erinomaisena esimerkkinä on hankkeeseen kuuluva yritys Liikennevirta Oy, joka on yhteistyössä saksalaisen Hubject GbmH:n kanssa kehittänyt latausverkostojen yhteensopivuusmallia eurooppalaisella tasolla.

Suomalainen malli myyty EU-tasolle

Suomessa on oltu ajoissa hereillä kun sähköautojen lataukseen liittyvää lainsäädäntöä on sorvattu EU-tasolla. Yritykset ja viranomaiset ovat yhteistyössä antaneet aktiivisen panoksensa esimerkiksi vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuridirektiiviin muovaamiseen (AFI, Alternative Fuels Infrastructure). Tämän työn tuloksena direktiivi mahdollistaa suomalaisten digitaalisten liiketoimintamallien skaalaamisen myös muille Euroopan markkinoille.

-       Suomi on nostettu malliesimerkiksi siinä, miten eurooppalaista lainsäädäntöä voidaan tehdä ja soveltaa yksinkertaisesti ja markkinalähtöisesti, Pöyry kehaisee.

Sähköisen liikenteen yritysten liikevaihto moninkertainen alan saamiin tukiin nähden

Suomessa sähköautoja on tuettu yhteensä 10 miljoonalla eurolla viimeisen neljän vuoden aikana.  Tämä on vähemmän kuin yksin esimerkiksi porvoolaisen Enston kansainvälinen sähköautojen latausjärjestelmäliiketoiminta. Nyt vuonna 2011 myönnetty sähköautojen energiatuki on käytetty. On ymmärrettävää, että merkittävät suorat tuet eivät ole realistinen vaihtoehto nykyisessä taloustilanteessa.

-       Sähköautojen määrää voidaan kasvattaa myös kehittämällä autojen verojärjestelmää päästöperusteiseksi, Pöyry korostaa.

Sähköinen Liikenne –hanke, Elias Pöyry, projektijohtaja, elias.poyry@eera.fi, puh. 0500-426125

Sähköinen liikenne -hanke

Sähköinen liikenne -hankkeen avulla on luotu Suomeen sähköisen liikenteen perusinfrastruktuuri ja toimialan käynnistävä ajoneuvokanta. Hanke mahdollistaa ilmasto-ystävällisten sähköajoneuvojen käytön normaalisti liikenteessä kaupunkiseuduilla ja päätieverkostossa.

Sähköinen liikenne –hanke kehittää yhteistyössä suomalaisille yrityksille uusia tuotteita ja palveluita kansainvälisille markkinoille hyödyntämällä Suomen ja mukana olevien yritysten vahvuusalueet. Hankkeessa kehitetään yhteistyössä alan johtavien toimijoiden kanssa sähköiseen liikenteeseen liittyviä tuotteita, palveluita ja ratkaisuja. Hankkeessa ovat mukana keskeiset suomalaiset alan yritykset, kaupungit ja liikenteen viranomaiset.

www.sahkoinenliikenne.fi