Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Sähköautojen latausinfran kehitys avaa ovia uusille palveluille

Tekes tiedottaa

Sähköautojen latausinfran kehitys avaa ovia uusille palveluille

Julkaistu: 11.02.2014 klo 13:35
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Sähköisen liikenteen infran kehittäminen on haastanut perinteiset tavat toimia: uudet tuotteet ja palvelut perustuvat avoimiin järjestelmiin ja käyttäjälähtöisyyteen. Tekesin EVE-ohjelma tukee sähköisiin ajoneuvoihin ja työkoneisiin liittyvän liiketoiminnan syntymistä sekä toimivien testiympäristöjen luomista.

”Sähköisen liikenteen latausinfran kehittämisessä keskeinen lähtökohta on vahva käyttäjänäkökulma: on tehtävä riittävän vaivatonta, yksinkertaista ja toimivaa. Hyvä esimerkki tästä on parinkymmenen suomalaisen energiayhtiön perustama Liikennevirta Oy, joka mahdollistaa sähköisten ajoneuvojen latauksen yhdellä Virta-tunnisteella missä tahansa julkisessa latauspisteessä niin, että lataus veloitetaan myöhemmin autoilijan sähkölaskussa. Tällainen konsortio on ainutlaatuinen maailmassa ja avoimen toimintamallin ansiosta eri toimijoiden on helppo liittyä mukaan omine palveluineen. Konsortio on käynnistänyt kansainvälistä yhteistyötä saksalaisen latausoperaattorin kanssa”, kertoo toimitusjohtaja Anssi Laaksonen, PlugIt Finland Oy.

PlugIt Finland Oy on sähköiseen liikenteeseen erikoistunut kasvuyritys, joka tarjoaa latausinfran suunnitteluun ja ylläpitoon liittyviä asiantuntijapalveluita.

Liikenteen älypalvelut ovat jo täällä

Autoasi-korjaamoketjun älyautopalvelu on käyttäjätestauksessa ja kevään aikana se hienosäädetään kaupalliseksi tuotteeksi.

”Palvelussa auto kommunikoi suoraan Autoasi-palvelujärjestelmän kanssa, mikä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että autoilijan ei enää tarvitse huolehtia huolloista tai ajaa korjaamolle selvittämään vikailmoituksia. Sähköautokannan kasvaessa ja latausverkoston kattavuuden parantuessa palvelun avulla voidaan esimerkiksi suunnitella ajoreitti niin, että virtaa riittää koko matkalle ja latauspaikat löytyvät helposti”, kuvaa johtaja Timo Kemppainen Autoasi-korjaamoketjusta.

”Palvelun kehitystyössä on korostunut käyttäjälähtöisyys ja halu palvella asiakkaita entistä paremmin hyödyntämällä vahvaa viestintäteknologiaosaamista, jota Suomessa on. Tavoitteenamme on avoin järjestelmä, jonne eri toimijat voivat tuottaa uusia älykkäitä palveluita riippumatta siitä, mitä voimanlähdettä auto käyttää.”

Älykäs ja luotettava sähköverkko auttaa latausinfran kehittämisessä

”Sähköisten ajoneuvojen latausinfra vaatii sähköverkolta paljon. Suomen sähköverkko on maailman huippua niin älykkyydeltään kuin luotettavuudeltaan ja meillä on merkittävää latausinfraan liittyvää osaamista, jonka pohjalle uutta liiketoimintaa on mahdollista synnyttää”, toteaa ohjelmapäällikkö Martti Korkiakoski Tekesistä.

”Latausteknologian ja siihen liittyvien palveluiden lisäksi EVE-ohjelmassa mukana olevat yritykset kehittävät elektronisia komponentteja sähköisiin ajoneuvoihin, kuten työkoneisiin ja busseihin. Olemme luoneet ohjelmassa testiympäristöjä uusien teknologioiden kokeilua varten.”

Martti Korkiakoski, ohjelmapäällikkö, Tekes, puh. 029 50 55875,
martti.korkiakoski@tekes.fi

Timo Kemppainen, johtaja, Autoasi-korjaamoketju, puh. 050 400 1511, timo.kemppainen@orum.fi

Anssi Laaksonen, toimitusjohtaja, PlugIt Oy, puh. 040 841 2056,