Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Rattijuopot pelottavat suomalaisia tieliikkujia eniten – SuomiAreenalla keskustellaan tänään kesäliikenteestä

Trafi

Julkaistu: 15.07.2014 klo 09:32
Julkaisija: Trafi

Trafi, Ilmatieteen laitos ja poliisi ovat kyselleet kevään ja kesän mittaan kansalaisten mielipiteitä liikenteen turvallisuudesta. Sosiaalisessa mediassa toteutettujen kyselyiden tuloksia pohditaan tänään Porin SuomiAreenalla yhdessä johtajien ja päättäjien kanssa.

Keskustelua on herättänyt muun muassa promillerajojen laskemisen tarve sekä sään vaikutus liikkumiseen. Kyselyyn vastanneet suomalaiset ovat valmiita laskemaan tieliikenteen promillerajoja nykyisestä 0.5 promillesta jopa pyöreään nollaan. 68 prosenttia vastaajista kannattaa promillerajan laskemista tai nollatoleranssia, kun vain 4 prosenttia kansalaisista haluaisi nostaa rajaa.

”Suomalaisten valmius laskea promillerajoja on hieno asia. Tämä muutos ei olisi kansainvälisesti vertailtuna erikoinen – monissa Euroopan maissa on käytössä verrattain alhaisemmat promillerajat. Liikenne ja alkoholi eivät kuulu yhteen, myöskään vesillä”, Trafin pääjohtaja Kari Wihlman toteaa.

67 prosenttia kyselyn vastaajista olikin sitä mieltä, että promillerajoja pitäisi laskea tieliikenteen lisäksi vesillä. Promillesääntelyn tarve näkyi myös kysyttäessä, mitä suomalaiset pelkäävät eniten kesäliikenteessä – 45 prosenttia vastaajista kertoi pelkäävänsä rattijuoppoja.

”Rattijuopumustapaukset keskittyvät kesäkuukausille. Alkoholin lisäksi näissä onnettomuuksissa on yleensä taustalla liian suuret ajonopeudet”, Trafin Jussi Pohjonen kertoo.

Säätä seurataan ennen liikenteeseen lähtöä

Kesän hellesäät saattavat houkutella huolettomampaan ajamiseen. 60 prosenttia kyselyyn osallistuneista kertoo kuitenkin olevansa valppaana liikenteessä, vaikka aurinko hellisikin ja ajo-olosuhteet olisivat hyvät.

Säähän kiinnitetään huomiota myös ennen matkaa – yli puolet vastaajista kertoo seuraavansa sääennusteita aina ennen liikenteeseen lähtöä. Säätä seuraamalla jokainen voikin parantaa ennaltaehkäisevästi liikenneturvallisuuttaan. ”Ukkospuuskat voivat esimerkiksi yllättää säähän varautumattoman veneilijän tai kaataa autoilijan tielle puita. Voimassa olevat varoitukset on hyvä tarkistaa ennen reissuun lähtemistä”, Pohjonen muistuttaa.

Tervetuloa mukaan STOP – pysäyttävää tietoa arjen turvallisuudesta
-tilaisuuteen kauppakeskus BePopiin tiistaina 15.7. kello 10.30 - 11.45.
Keskustelussa mukana liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko, kansanedustaja Anne Holmlund, poliisiylijohtaja Mikko Paatero, Trafin pääjohtaja Kari Wihlman ja Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja Petteri Taalas.

Voit seurata keskustelua myös hashtagilla #stopPori ja #suomiareena.

Trafi: www.twitter.com/Trafi_Finland, www.facebook.com/Trafi.Finland
Ilmatieteen laitos: www.twitter.com/meteorologit
Poliisi: www.facebook.com/Suomenpoliisi

johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, p. 029 5345 310, jussi.pohjonen(at)trafi.fi