Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Pahin ajokeli on -1 ja +1 välillä – Autokoululiiton vinkit joululiikenteeseen

Suomen Autokoululiitto ry

Pahin ajokeli on -1 ja +1 välillä – Autokoululiiton vinkit joululiikenteeseen

Julkaistu: 19.12.2014 klo 14:08
Julkaisija: Suomen Autokoululiitto ry

Joulupyhien ajovuoro kannattaa antaa kokeneimman ja levänneimmän kuskin hoidettavaksi.

Pitkä matka joulupyhien viettoon ja muistikuvat ruuhkista tuskastuttavat jo valmiiksi. Autokoululiiton puheenjohtaja ja kokenut liikenneopettaja Jarmo Jokilampi kehottaa tutkimaan reittivaihtoehtoja ja aikataulua etukäteen, vaikka yhdessä koko perheen voimin. Jos vain mahdollista. joulun ajan vähäinenkin luonnonvalo kannattaa hyödyntää ajamisessa.

Virkein ja rautahermoisin kuljettaja on joululiikenteessä taitavin

Kaikkien muiden valmisteluiden ohella Jokilampi kannustaa kiinnittämään erityistä huomiota kuskin valintaan.

”Me suomalaiset osaamme huoltaa autot, mutta entäpä kuskin huoltaminen? Oikea asenne on tärkein turvallisuustekijä liikenteessä, joten rattiin ei saa päästää kiukkuista tai väsynyttä kuskia. Väsyneellä ja levottomalla ajokyky heikentyy samaan tapaan kuin päihtyneellä. Perheen virkein ja rautahermoisin kuljettaja, on joulun liikenteessä se taitavin”.

-1 ja + 1 välillä on pahin ajokeli

Suomalaiset pelkäävät talvimyrskyjä. Todellisuudessa nollan pinnassa oleva keli on liikenteessä se vaarallisin.

“Nyt on tärkeää muistaa täyttää tuulilasinpesunestesäiliö ja puhdistaa tuulilasi myös sisäpuolelta”, muistuttaa liikenneopettaja Harri Keski-Rekilä. Kelit ovat pakastumassa, joten tuulilasinpesunestesekoituksen tulee olla riittävän pakkasen kestävää.”

Pakkasen lisäksi joulun sääennuste lupailee hyvin vaihtelevia ajokelejä laajaan maahamme:  loskaa, lunta ja jäätä. Joululiikenteen kaikilta kuljettajilta tarvitaan siis oikeaa, muut tienkäyttäjät huomioivaa asennetta – aivan niin kuin vuoden jokaisena päivänä.

Suomen Autokoululiitto toivottaa kaikille rauhallista ja turvallista joululiikennettä.

Jarmo Jokilampi                                                           Harri Keski-Rekilä

Puheenjohtaja                                                             liikenneopettaja

Suomen Autokoululiitto                                                050 567 2110

040 063 6397